تصویری/ الهام از موریانه در ساخت روبات شیوه ساختمان سازی را تغییر می دهد

تهران / واحد مرکزی خبر / علمی و فرهنگی /۰۳/۳۱
۰۰:۰۰:۰۰٫۰۰
محققان در دانشگاه هاروارد با الهام گرفتن از موریانه تلاش می کنند نسل بعدی روبات های سازنده را تولید کنند که ساختمان سازی را در آینده متحول می کند.
به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، اگر چه موریانه برای مردم، حیوانی چندان محبوب نیست ولی در طبیعت، سازنده ای تحسین برانگیز به شمار می آید و اکنون محققان در دانشگاه هارواد تلاش می کنند با الهام گرفتن از بدن و حرکات این حشره خستگی ناپذیر، روباتی را بسازند که به گفته آنان، نسل آینده و برتر روبات های ساختمانی به شمار خواهد آمد.
جاستین ورفل محقق این دانشگاه معتقد است: موریانه ها در واقع بزرگترین معماران طبیعت به شمار می آیند که اگر چه جثه ای چند میلیمتری دارند ولی بناهایی را می سازند که گاه تا ده متر بلندی دارد.
وی و همکارانش به اندازه ای تحت تاثیر حرکات این حشره کوچک قرار گرفته اند که برای مطالعه حرکات آن، راهی جنوب آفریقا شده اند تا با مطالعه میلیون ها موریانه الگویی برای ساخت روبات خود بیابند. این حشرات کوچک با گل، بناهایی را می سازند که گاه دهها هزار برابر از جثه خودشان بزرگتر است.
کریستین پیترسون دیگر محقق این گروه می گوید: سفر به آفریقا و تماشای این حیوانات که با تغییر دادن این مواد، نوعی مهندسی را صورت می دهند برای من جای شگفتی است؛ اینکه چگونه آنان می توانند سازه هایی تا این اندازه مفید و محکم بسازند.
این محققان که اکنون اولین نمونه از این روبات ها را ساخته اند امیدوارند روزی بتوانند روباتی را با الهام از موریانه بسازند که بتواند در نحوه ساخت و ساز بناها به دست انسان، تغییری عمده ایجاد و آن را متحول کنند.
۰۰:۰۲:۲۵٫۰۰

IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.