تصویب ۳ شرط تازه رأی اعتماد به کابینه؛ از مدرک تحصیلی تا ۱۰سال سابقه

فروردین ۱۴۰۳

ایران > قانونگذاری– ممتازنیوز:
کمیسیون تدوین آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی روز سه‌‌شنبه ۴ تیرماه سال جاری مصوبه‌ای را به تصویب رساند که براساس آن ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس که در مورد نحوه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت است، تغییر می‌کند.

تسنیم نوشت: طرح اصلاح ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس با امضای ۲۷ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کمیسیون تدوین آیین‌نامه مجلس ارجاع شده و این کمیسیون با رد پیشنهاد اولیه، ماده واحده‌ای را به تصویب رسانده که ضمن اصلاح آیین‌نامه، شروطی را برای معرفی وزرا از سوی رئیس‌جمهور مطرح می‌کند.

در ماده واحده طرح اصلاح ماده ۲۰۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی آمده است:

ماده واحده- ماده ۲۰۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و اصلاحات بعدی آن به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

ماده ۲۰۴- رئیس جمهور ظرف دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا بعد از استعفاء یا سقوط دولت، اسامی و شرح حال هر یک از اعضای هیات وزیران دارای مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن با ارزش استخدامی، حداقل ۱۰ سال سابقه اجرایی مرتبط با ذکر سمت‌های قبل، سایر امتیازات علمی و اجرایی کسب شده قابل استناد به همراه تصاویر آنها و برنامه هر یک از وزیران پیشنهادی را به طور کتبی و به تفکیک به مجلس ارائه می‌نماید.

رئیس مجلس مکلف است در اولین فرصت در جلسه علنی وصول معرفی‌نامه وزیران و ضمائم آن را اعلام کند و پس از قرائت به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد. کمیسیون مربوطه نظر مشورتی خود را در مورد سوابق اظهار شده و مدرک تحصیلی و تطبیق برنامه‌های اعلامی با قوانین و اسناد بالادستی به صورت مکتوب به صحن مجلس اعلام می‌نماید.

محمدرضا پورابراهیمی عضو هیئت رئیسه کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به مصوبه اخیر این کمیسیون برای اصلاح ماده ۲۰۴ آیین نامه داخلی مجلس اظهار داشت: پیشنهاد اولیه نمایندگان این بود که دو هفته پس از مراسم تحلیف یا استعفا و یا سقوط دولت، رئیس جمهور اسامی وزیران را به همراه تصاویر مدرک تحصیلی، اسناد و امتیازات علمی و اجرایی کسب شده به مجلس ارائه دهد و رئیس مجلس نیز بلافاصله آن را اعلام وصول کرده و به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع دهد تا این کمیسیون‌ها پس از بررسی و استعلام از مراکز مختلف، صلاحیت وزرا را بررسی و اعلام کنند که آیا فرد معرفی شده استحقاق پذیرش وزراتخانه مذکور را دارد یا خیر. همچنین گزارشات کمیسیون‌ها در صحن علنی نیز قرائت می‌شد.

وی افزود: این پیشنهاد با مخالفت کمیسیون تدوین آیین‌نامه مواجه شد. چراکه در بررسی صلاحیت وزرا باید این رویکرد مدنظر باشد که آیا مسئولیت پیشنهادی با مدرک تحصیلی و تجربه وزیر هم‌خوانی دارد یا خیر. مجلس تنها باید به وزرای پیشنهادی رای اعتماد یا عدم اعتماد دهد، نه اینکه صلاحیت وزرا را احراز کند. همچنین در شان مجلس نیست که صحت مدرک تحصیلی وزرا را احراز کند. در ضمن بررسی صلاحیت وزرا در کمیسیون‌های تخصصی سبب لابی‌گری می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پس از مخالفت کمیسیون با این پیشنهاد چندتن از اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه یک پیشنهاد تازه مطرح کردند که در واقع اصلاح پیشنهاد قبل بود که برای بررسی آن یک جلسه فوق‌العاده گذاشته شد و در این جلسه پیشنهاد به تصویب رسید البته این طرح باید به صحن علنی بیاید و تمام نمایندگان در مورد آن نظر دهند لذا در صورت رسیدن امضاهای این طرح به ۵۰ نفر و تغییر دستورکار صحن علنی این طرح هفته آینده در صحن بررسی می‌شود.

دو اظهارنظر دربارهٔ این شروط:

  • بعید است شروط محدودیت در مدرک تحصیلی و سابقه اجرایی وزرا رای بیاورد
  • تغییر نحوه رأی اعتمادبه وزرا به کابینه روحانی نمی‌رسد


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.