تصویر جالب کنجکاوی از خورشید گرفتگی روی مریخ

می‌دانیم که سیاره مریخ به نسبت زمین آبی دوست داشتنی خودمان فاصله بیشتری از ستاره خورشید دارد، به همین خاطر رویت خورشیدگرفتگی از سطح این سیاره با نگاه ما قدری متفاوت است. به تازگی مریخ‌نورد کنجکاوی تصویر جالبی را از خورشیدگرفتگی بر روی این سیاره به زمین مخابره کرده است. به کمک این عکس می‌توان دریافت که مفهوم خورشیدگرفتگی در ذهن مریخی‌های عزیز چگونه است!

مریخ‌نورد سازمان فضایی ایالات متحده در ۱۳ سپتامبر جاری (۲۳ شهریور) تصویری بسیار عجیب را از خورشید گرفتگی در سیاره سرخ ثبت و به زمین ارسال کرده است. این کاوشگر که فاصله زمین تا مریخ را ۳۶ هفته‌ای در راه بود، توانسته است تا اطلاعات باارزشی از این سیاره برای کارشناسان ارسال نماید.

به استناد این عکس درمی‌یابیم که خورشید گرفتگی‌های مریخ به جذابیت آن بر روی زمین نیست، و تنها به صورت نقطه‌ای تیره بر روی نقطه‌ی بزرگ‌تر روشن (همان خورشید خودمان) است. گفتنی است سیاره سرخ دارای دو قمر (ماه) است که به دور آن در گردش هستند.

در این تصویر مخابره شده یکی از اقمار مریخ به نام فوبوس (Phobos) به صورت لکه‌ای کوچک  بر روی خورشید قابل مشاهده است. بنا به گزارش سایت خبری آتلانتیک، در تهیه این تصویر فضایی، مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا (که از هوشمندترین ربات‌های فضانورد این سازمان به حساب می‌آید) برای محافظت از لنز دوربین خود آن را با فیلتر دانسیته (نور) پوشانیده و سپس اقدام به ثبت تصویر نموده است.

تصویر نهایی که چیزی شبیه تصاویر پُرنویزی است که در تاریکی گرفته می‌شوند و به عکس‌های خورشیدگرفتگی بر روی زمین می‌ماند، نور سطح مریخ تا یک هزارم آن تقلیل یافته است.

این مریخ‌نورد که از اوایل ماه اوت در این سیاره روزگار می‌گذراند، از مجهزترین روبات‌های علمی‌است که در برنامه‌های فضایی به کار گرفته شده است. هدف اصلی دانشمندان از بکارگیری چنین ابزارهای هوشمندی، کسب اطلاعات بیشتر از سطح دیگر سیارات است. آنها می‌کوشند تا بقایای‌ ترکیبات آلی و نشانه‌هایی از حیات گذشته یا فعلی را بر روی این کرات به دست آورند.

Curiosity دارای ۱۷ دستگاه دوربین پیشرفته، یک بازوی روباتیک ۷ فوتی و ۱۰ عدد از جدیدترین حسگرهایی است که در تحقیقات علمی‌به کار گرفته می‌شوند.

شایان ذکر است فاصله نسبی قمر فوبوس به سیاره مریخ، کمتر از فاصله ماه از زمین است. به نقل از آتلانتیک، این قمر تا کمتر از یک سال دیگر یک خورشید گرفتگی دیگر را موجب خواهد شد.

پیشتر نیز دیگر مریخ‌نوردهای ناسا موفق به ثبت خورشیدگرفتگی‌های دیگری بر سطح این سیاره شده بودند. در زیر می‌توانید ویدئویی که گذر مریخ از خورشید، که توسط مریخ‌پیمای Opportunity در نوامبر ۲۰۱۰ ثبت شده بود، را مشاهده نمایید.


زومیت – زومیت – IT News

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. نسرین علوی:

    بادرود … مطالب جالب اما کامل نبود گاهی مغزهای اندیشمندمساعدی هست که درهیچ کجای جهان بقولی بثبت نرسیده اما باخواندن مطالب میتواند فرکانس امواجی رابگیرد که بعنوان یک نظریه آنرامیتواند برای مغزهای فعال دانشمندان ارائه دهد پس خواهشمندم مطالب را ناقص ننویسید

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.