تظاهرات در ترکیه در اعتراض به استقرار موشک‌های پاتریوت

۲۰م آذر ،

afp-99.jpg

مردم ترکیه در اعتراض به استقرار موشک‌های پاتریوت در خاک کشورشان تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه المنار، هزاران شهروند ترکیه با برپایی تظاهرات گسترده نسبت به اقدام دولت این کشور در استقرار موشک‌های پاتریوت در مرزهای مشترک با سوریه اعتراض کردند.

در همین حال بعضی از رهبران احزاب مخالف در این تظاهرات تاکید کردند، سیاست دولت رجب طیب اردغان، نخست وزیر ترکیه به کشاندن جنگ به این کشور منجر می‌شود.

تظاهرات مردم ترکیه نشان می‌دهد که دولت این کشور نتوانسته است رضایت مردم را برای استقرار موشک‌های پاترویت به دست آورد.

دولت ترکیه استقرار این موشک‌ها را با هدف حمایت از شهروندان ترک در برابر خطر احتمالی موشک‌های سوریه دانسته است. این در حالی است که بسیاری از شهرهای ترکیه شاهد تظاهرات در اعتراض به استقرار این موشک‌ها بود.

به نوشته روزنامه تودی زمان، انتظار می‌رود حدود ۶۰۰ سرباز خارجی به همراه شش سامانه دفاع موشکی پاتریوت در مرز ترکیه با سوریه مستقر شود.

این موشک‌های زمین به هوا که می‌توانند موشک‌های بالستیک را رهگیری کنند، ظرف چهار یا پنج هفته از طریق کشتی به ترکیه منتقل می‌شوند.

همچنین گمانه‌زنی‌ها در خصوص استقرار آن‌ها در دو پایگاه نیروی هوایی در استان مالایتا وجود دارد. کنترل این سامانه‌های دفاع موشکی بر عهده فرماندهی ناتو در اروپاست. گروهی هم پایگاه اینترنتی‌هایی را در استان‌هایی چون الازیغ، مالایتا، دیاربکر، باتمان، شانلی‌اورفا، غازی‌آنتپ، آدانا، اسکندرون، مرسین و قهرمان‌ماراش برای استقرار این سامانه‌های دفاع موشکی مورد بررسی قرار دارند.

آلمان، آمریکا و هلند تنها کشورهای عضو ناتو می باشند که پیشرفته‌ترین نوع موشک‌های پاتریوت را در اختیار دارند و همگی توافق کرده‌اند تا هر کدام دو سیستم موشکی را به ترکیه ارسال کنند. آلمان و هلند همچنین اعلام کرده‌اند که هر کدام دو سیستم موشک پاتریوت با موشک‌اندازهای چند منظوره به ترکیه ارسال می‌کنند. انتظار می‌رود که پارلمان‌های دو کشور این هفته جلساتی تشکیل داده و استقرار موشک‌های پاتریوت در ترکیه را به تصویب برسانند.

با وجود اینکه این امر هنوز حتمی نشده است انتظار می‌رود دولت واشنگتن دو سیستم موشک پاتریوت را به ترکیه ارسال کند. هر کدام از این شش موشک‌انداز حامل ۱۶ موشک پاتریوت می باشند که می‌توانند موشک‌های بالستیک پرتاب شده را رهگیری کنند.

همچنین برای فعال سازی و اقدامات بعدی هر کدام از این سامانه‌های دفاع موشکی به ۱۰۰ سرباز نیاز دارند. بنابراین سه کشور آلمان، آمریکا و هلند حدود ۶۰۰ سرباز به ترکیه اعزام می‌کنند.

همچنین تامین هزینه‌های حمل و نقل این سامانه برعهده کشورهای تامین کننده است و ترکیه هم هزینه سربازان خارجی مستقر در کشورش را برعهده می‌گیرد. سربازان خارجی مستقر در ترکیه در جریان ماموریتشان به توافقات جاری ناتو متعهد می‌مانند.

هفته‌نامه آلمانی اشپیگل نیز گزارش داد، در بیانیه دولت هلند آمده است که کابینه تصمیم گرفته تا دو سیستم موشک پاتریوت را به ترکیه ارسال کند.

دولت هلند همچنین اعلام کرد که این موشک‌ها نباید برای اقدامات خصمانه مورد استفاده قرار گیرند.

مارک روت، اول وزیر هلند پس از نشست هفتگی کابینه به خبرنگاران گفت: هدف اصلی استقرار این سامانه‌های دفاع موشکی ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع یا انجام حملات نیست.

جنین هنیس، وزیر دفاع هلند نیز گفت، این موشک‌ها اواسط ژانویه ۲۰۲۴ میلادی به ترکیه می‌رسند.

محل دقیق استقرار این سامانه‌های دفاع موشکی در جریان مذاکرات میان ترکیه، آلمان و آمریکا تعیین می‌شود.

دولت هلند همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که حداکثر ۳۶۰ سرباز را برای انجام این ماموریت به ترکیه اعزام می‌کند. دولت آلمان نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که بیش از ۴۰۰ سرباز را به ترکیه می‌فرستد اما این اقدام همچنان نیازمند تصویب پارلمان این کشور است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.