تعامل مثبت دولت و مجلس در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

۰۷م آذر ،

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با ارزیابی مثبت از جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، این قانون را بزرگترین قانون توسعه فناوری کشور دانست.

 به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری؛ از دکتر نسرین سلطانخواه با بیان این مطلب گفت: من به عنوان نماینده رئیس شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و نماینده دولت جهت ارائه گزارشی در خصوص روند تدوین لایحه تا اجرایی شدن قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به همراه معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، آقای فروزنده در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حاضر شدم.

وی با مثبت دانستن برگزاری این جلسه تاکید کرد: برگزاری چنین جلساتی بین دولت و مجلس سبب نزدیک شدن نظرات به یکدیگر جهت اجرای هر چه سریعتر قوانین و رفع مشکلات پیش روی جامعه علم و فناوری می شود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جهور با بیان اینکه اعضای کمیسیون از اقدامات دولت در جهت تدوین و اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ابراز رضایت کردند، تصریح کرد: این قانون بزرگترین و اثرگذارترین قانون توسعه فناوری و نوآوری در طول حیات جمهوری اسلامی است و امیدی را در بین جامعه علم و فناوری کشور فراهم کرده است که انتظار می‌رود شکوفایی جدی را برای اقتصاد کشور به همراه آورد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه معاونت علمی و فناوری بر مبنای ضرورت ایجاد ساختاری در سطوح ریاست‌جمهوری جهت ارتباط صنعت و دانشگاه (بنا به تاکیدات رهبر معظم انقلاب) تشکیل شده است، تصریح کرد: از ابتدای تشکیل معاونت، زیرساخت‌های قانونی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات در حوزه علم و فناوری شناسایی شد و از ابتدای سال ۱۳۸۷ و در چند ماه اولیه فعالیت معاونت، ایده‌ای مبنی بر لزوم وجود قانون مستقل برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری و اختراعات شکل گرفت.

دکتر سلطانخواه با بیان اینکه قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حاوی دو موضوع مهم شامل تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی و آئین‌نامه اجرایی قانون جهت اجرایی‌شدن معافیت‌ها و سایر حمایت‌ها است، گفت: در حال حاضر اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی در دولت نهایی و شورای نگهبان هم آن را در اردیبهشت امسال تایید کرده و از سوی دولت ابلاغ شده است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه اعضای حقیقی هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی منصوب شده‌اند، گفت: اولین جلسه هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی در مرداد برگزار و هیات عامل صندوق از سوی هیات امنا انتخاب شدند و به صورت رسمی صندوق آغاز به کار کرد.

به گفته وی از مرداد امسال تاکنون هیات عامل هر هفته،۲ جلسه داشته است و بسیاری از آئین‌نامه‌های مالی، معاملاتی و استخدامی جهت تصویب در هیات امنا تهیه شده که انشاءلله به زودی در هیات امنا به تصویب می رسد.

دکتر سلطانخواه در پایان از ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان طی هفته قبل از سوی دولت خبر داد و گفت: با ابلاغ این آیین نامه، سازوکار اجرایی دستگاههای مرتبط و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز تعیین شده است که امیدواریم هر چه سریعتر شاهد تاثیر اجرای آن در جامعه علم و فناوری باشیم.

دکتر سلطانخواه با بیان اینکه در این جلسه، دغدغه هایی در خصوص نحوه اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی از سوی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته پژوهش و فناوری کمیسیون ارائه شد، گفت: مقرر شد که طی روزهای آینده جهت پیگیری برخی از دغدغه‌های اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، جلسه مشترکی با حضور نمایندگان دولت برگزار شود.

وی در پایان تصریح کرد: به دلیل اینکه اجرای این قانون از اعتقاد فکری و قلبی مدیران دولت به خصوص معاونت علمی و فناوری برمی‌خاسته است و ما هر روز با شرکت‌های دانش‌بنیان سروکار داریم و مشکلات آنها را بررسی می‌کنیم، در همان مدل قانون، اقدامات فراوانی از سوی همه بخش‌های دولت خصوصاً معاونت علمی و فناوری انجام شده است که می‌توان به اعطای وام به شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از شرکت‌های مستقر در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد اشاره کرد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.