تعاونی‌ها در انتظار تسهیلات ۲۰۰۰ میلیارد تومانی اشتغال

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد خط اعتباری دو هزار میلیارد تومانی با همکاری بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون، جهت سرمایه‌گذاری و حمایت از طرح های اشتغالزای جدید بخش تعاون خبر داد.

تعاونی‌ها در انتظار تسهیلات ۲۰۰۰ میلیارد تومانی اشتغال

به گزارش ممتاز نیوز، شهریور ماه امسال و در هفته تعاون، تفاهم نامه «اختصاص خط اعتباری ۲۰۰۰ میلیارد تومانی با نرخ ترجیحی» میان معاونت امور تعاون وزارت کار، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون به امضا رسید و معاونت تعاون وزارتخانه اعلام کرد که خط اعتباری مذکور با همکاری بانک توسعه تعاون جهت سرمایه گذاری در بخش تعاون اختصاص یافته تا منابع آن در ۶ ماهه دوم سال در اختیار تعاونی‌ها قرار گیرد.

بخش تعاون در اصل ۴۴ قانون اساسی یکی از ارکان و زیر بخشهای اقتصاد ایران در کنار دو بخش دولتی و خصوصی به شمار می رود. این بخش در راستای ایجاد اشتغال و افزایش مشارکت مردمی در اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است.

مهدی مسکنی ـ معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ می گوید: در اجرای منویات مقام معظم رهبری و با هدف مانع زدایی و پشتیبانی ازاجرای طرح های اشتغالزای تعاونی های کشور، تفاهم نامه همکاری با بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری امضا شد و طبق این تفاهم نامه، بخش تعاون خط اعتباری ۲۰۰۰ میلیارد تومانی را برای حمایت از پایداری و توسعه کسب و کارهای اشتغالزای تعاونی برای طرح های در حال بهره برداری، تکمیل طرح های نیمه تمام و توسعه طرح های موفق تعاونی ایجاد کرده است.

به گفته وی، طی هماهنگی انجام شده با نهادهای مالی بخش تعاون، تسهیلات مذکور با درنظر گرفتن حداکثر تسهیل و تسریع قانونی در اختیار  طرح های واجد شرایط قرار خواهد گرفت و نرخ سود تسهیلات مذکور براساس نرخ مصوب شورای پول واعتبار خواهد بود.

آنطور که معاون وزیر تعاون گفته، یارانه مناسبی از محل ردیف شکل گیری و توانمندسازی تعاونی ها برای هر نوع از تعاونی ها اختصاص پیدا خواهد کرد.

پیش از این نیز خط اعتباری ۲۰۰ میلیارد تومانی با هدف حمایت از تعاونی های دانش بنیان تخصیص یافته بود.

با توجه به آمار بالای بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، با توسعه و گسترش شرکتهای تعاونی و حمایت و توانمندسازی بخش تعاون می توان به ایجاد اشتغال فراگیر و ارزان کمک کرد.

مطابق اساسنامه بانک توسعه تعاون ۷۰ درصد منابع بانک باید در قالب تسهیلات در اختیار تعاونی‌ها قرار داده گیرد.

به اعتقاد کارشناسان، توسعه تعاونی‌ها به تولید و توزیع عادلانه ثروت، رفاه اجتماعی، ایجاد اشتغال پایدار، استفاده از سرمایه های خرد مردمی و تاب آوری در جامعه منجر می شود.

در حال حاضر بیش از ۹۴ هزار تعاونی فعال در حوزه های مختلف تولیدی، ‌توزیعی و خدماتی در کشور وجود دارد که لازم است تجهیز منابع مورد نظر برای حمایت‌ و توانمندسازی آنها در دستور کار قرار گیرد. تعاونی‌ها بهترین مسیر برای جذب و تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی و مهار سیل نقدینگی در راستای ایجاد اشتغال پایدار به شمار می روند و ضمن ایجاد اشتغال ارزان موجب افزایش بهره وری و اررزش افزوده در بنگاه می شوند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.