تعداد زنان شاغل در معدن چقدر است؟

نتایج یک گزارش نشان می دهد که بیش از ۹۰ درصد معادن کشور متعلق به بخش خصوصی است و بیشترین تعداد معادن به معادن استخراج سنگ، شن و ماسه اختصاص داشته است.

تعداد زنان شاغل در معدن چقدر است؟

به گزارش ممتاز نیوز، بخش معدن از مهمترین و عمده ترین بخش­های تأمین­ کننده مواد اولیه صنایع به شمار می رود که با داشتن ذخایر غنی مواد معدنی به عنوان یک امکان بالقوه، می­ تواند نقش موثری در ایجاد اشتغال پایدار و توسعه صنعتی کشور داشته و راهگشای بسیاری از معضلات خودکفایی صنعتی کشور باشد.

فعالیت اقتصادی استخراج معادن در حال بهره برداری، به­ عنوان یکی از زیربخش‌های عمده ‌اقتصادی در کشور در تولید ارزش افزوده و بهبود فضای کسب و کار اثرگذار است و با توجه به ماهیت آن در زمره فعالیت­های اقتصادی پرخطر قرار دارد؛ بر همین اساس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی به نتایج طرح آمارگیری از معادن در حال بهره برداری در سال ۱۳۹۸ پرداخته است.

این نتایج نشان می دهد که در سال ۱۳۹۸ تعداد ۴۹۱۶ معدن درحال بهره برداری در کشور وجود داشته و بیشترین تعداد به معادن استخراج سنگ، شن و ماسه  با ۳۹۷۱ معدن اختصاص دارد.

بر اساس این گزارش، متوسط تعداد شاغلان معادن درحال بهره برداری کشور در سال ۱۳۹۸ برابر ۱۰۷ هزار و ۷۴ نفر بوده که از این تعداد متوسط شاغلان بر حسب سطح مهارت ۲۱ هزار و ۸۰۷ نفرکارگر ساده، ۳۰ هزار و ۵۵۳ نفر کارگر ماهر، ۸۱۸۴ نفر تکنسین، ۸۷۰۴ نفر مهندسین و ۱۸ هزار و ۱۵۳ نفر شاغلین امور حمل و نقل و متوسط تعداد شاغلان غیر تولیدی اداری، مالی و خدماتی ۱۹ هزار و ۶۷۱ نفر بوده است.

همچنین بیشترین تعداد تعاونی های در حال بهره برداری در کشور متعلق به بخش خصوصی است به نحوی که طی سال گذشته از مجموع ۴۹۷۴ معدن درحال بهره برداری، مالکیت ۴۵۴۳ معدن خصوصی،‌ مالکیت ۲۸۰ معدن، تعاونی و مابقی معادن عمومی بوده است.

بررسی تعداد شاغلان معادن در حال بهره برداری نشان می دهد که معادن ۵ تا ۹ نفر بیشترین و معادن دارای ۵۰۰ نفر و بیشتر کمترین میزان تعداد شاغلین را داشته اند.

 بررسی وضعیت مزد و حقوق بگیری شاغلین نیز حاکی از آن است که از تعداد ۱۰۷ هزار و ۷۴ شاغل معادن در حال بهره برداری، ۷۱ هزار و ۵۰۰ نفر مزد و حقوق بگیر، ۳۲۳۳ نفر از شاغلین بدون مزد و حقوق و بیش از ۳۲ هزار و ۳۰۰ نفر شاغل پیمانکاری بوده اند.

معادن استخراج سنگ و شن و ماسه بیشترین تعداد شاغلین و شاغلین مزد و حقوق بگیر و معادن استخراج سنگ آهن بیشترین تعداد شاغلین پیمانکاری را به خود اختصاص داده اند.

تعداد زنان شاغل در معادن در حال بهره برداری ۱۲۴۶ نفر بوده که از این تعداد بیشترین شاغلین زن در فعالیت معدنی استخراج سنگ و شن و ماسه و استخراج سنگ آهن مشغول کار بوده اند.

توزیع استانی معادن حاکی از آن است که استانهای کرمان، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب با ۵۷۲ ،۳۹۲ و ۳۲۹ معدن بیشترین تعداد معادن در حال بهره برداری را به خود اختصاص دادند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.