تعداد کتابخانه های موجود در کشور متناسب جمعیت نیست

‘مجدالدین معلمی’ روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران در مهدی شهر افزود: زنجیره کتابخانه ها در تمام محلات و مناطق کشور گسترش خوبی ندارد.

وی با اشاره به اینکه در دولت های نهم و دهم تلاش شده این زنجیره افزایش پیدا کند گفت: تا پیش از دولت نهم تعداد کتابخانه های تحت پوشش نهاد کتابخانه های عمومی کشور حدود یک هزار و ۷۶۰ کتابخانه بود که در حال حاضر به حدود دو هزار کتابخانه رسیده و به علاوه ۸۰۰ کتابخانه مشارکتی نیز در کشور فعالیت دارند.

وی سیاست نهاد کتابخانه های عمومی کشور را توسعه کتابخانه های بزرگ عنوان کرد و افزود: نهاد تلاش دارد کتابخانه های استاندارد و به لحاظ درجه ، درجه یک در کشور گسترش پیدا کند.

وی همچنین توجه به توسعه کتابخانه ها در روستاها و توسعه کتابخانه های سیار را از سایست های نهاد کتابخانه های عمومی اعلام کرد و یادآورشد: این نهاد تلاش دارد پوشش کامل در تمام روستاها داشته باشد.

معلمی با بیان اینکه در جاهایی که کتابخانه خوب داریم مراجعه مردم خوب است افزود : باید فضای کتابخانه ها را توسعه بدهیم.

وی افزود: اکنون به دلیل محدویت در فضای کتابخانه ها، برای عضویت افراد در کتابخانه ها محدودیت داریم.

وی شبکه ای کردن کتابخانه های عمومی کشور را از طرح های در دست اجرا برشمرد و گفت: تا پیش از این کتابخانه ها به صورت جزیره ای و مسقل اداره می شدند اما با اجرای طرح شبکه ای کردن ، کتابخانه ها به صورت آن لاین با هم ارتباط پیدا می کنند.

معلمی گفت: ۱۴۰ کتابخانه به این شبکه پیوستند و روزانه هشت کتابخانه نیز به این شبکه متصل می شوند و پیش بینی ما این است که یک هزار و ۱۰۰ کتابخانه زیرپوشش این شبکه قرار بگیرند.

وی همچنین شناسنامه دار کردن کتابخانه های عمومی کشور را از دیگر طرح های این نهاد اعلام کرد و گفت: با این اقدام، مردم از درجه کتابخانه و امکانات و منابع آن اطلاع پیدا می کنند و بهتر می توانند نیازهای خود را برآورده کنند.

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهادکتابخانه های عمومی کشور برای شرکت در همایش کتابداران استان سمنان به مهدیشهر سفر کرده است.

۶۰۸/۲۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۴۵۱۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.