تعداد مردان در سن ازدواج دو‌میلیون بیش از زنان خواهد شد

درصورت ادامه روند فعلی تا سال ۹۷ تعداد مردان در سن ازدواج دو‌میلیون بیشتر از زنان خواهد بود.

علی‌اکبر محزون، مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال، با اعلام این خبر گفت: با ورود جمعیت کشور به میانسالی، با توجه به اختلاف پنج‌ساله سن زوج و زوجه که در بسیاری از ازدواج‌ها رعایت می‌شود، به مرور اختلاف آمار جمعیتی بین زنان‌ و مردان پدیدار می‌شود و اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، تا سال ۹۷ تعداد مردان در سن ازدواج (۲۰تا ۳۴ساله) حدود دو میلیون نفر بیش از زنان در سن ازدواج (۱۵تا ۲۹ساله) خواهد شد.

محزون توضیح داد: ۴۳درصد از زنانی که در سال ۸۴ ازدواج کردند ۱۵تا ۱۹ساله بودند، درحالی‌که ۳۹درصد از زنان ازدواج کرده در سال ۹۰سنشان بین ۲۰تا ۲۴سال بود، مقایسه این دو نتیجه نشان می‌دهد که در هفت‌سال فاصله بین سال ۸۴تا ۹۰ تغییر چشمگیری در سن ازدواج دختران به‌وجود آمده و بیشترین گروه دخترانی که در سال ۸۴ ازدواج کرده بودند ۱۵تا ۱۹ساله‌اند اما دخترانی که در سال ۹۰ ازدواج کرده‌اند بیشتر در سن ۲۰تا ۲۴سال بوده‌اند، بنابراین سن ازدواج دختران پنج‌سال افزایش نشان می‌دهد.از سوی دیگر۴۹٫۵درصد از مردانی که درسال ۸۴ ازدواج کردند ۲۰تا ۲۴ساله بودند و در سال ۹۰ هم ۳۸٫۹درصد از مردانی که ازدواج کرده‌اند باز هم در سن ۲۰تا ۲۴ساله بودند.

یک جمع‌بندی نشان می‌دهد که ۸۵٫۸درصد مردانی که در سال ۹۰ازدواج‌ کردند، ۲۰تا ۳۴ساله بودند و۸۴٫۸درصد زنانی که در این سال ازدواج کردند نیز ۱۵تا ۲۹سال سن داشته‌اند.مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال براساس این بررسی اعلام کرده که در این صورت در سال ۹۷تعداد مردان در سن ازدواج دو میلیون بیشتر خواهد بود.

البته محزون به این نکته هم اشاره کرد که آمار ثبت احوال، حاصل برایند کل آمارهای مربوط به ازدواج در کشور است. در نتیجه قطعا سن ازدواج در شهر بزرگی همچون تهران با شهرهای کوچک و سنتی متفاوت است. اما به هر حال، برایند آمار در کل کشور نسبت به افزایش سن ازدواج هشدار می‌دهد.گفتنی است در سال‌های گذشته شمار مردانی که در سن ازدواج قرار داشتند، کمتر از زنان بود، اما این آمار در سال‌های ۸۸تا ۹۰ به تعادل رسید و تقریبا جمعیت مردان و زنان در سن ازدواج برابر شد.

او اعتقاد دارد که رعایت اختلاف سنی چهار تا پنج ساله در اغلب ازدواج‌ها این چالش را تشدید می‌کند؛ این در حالی است که با ترویج «همسن‌‌گزینی» میان جوانان، آمار زنان و مردان در آستانه ازدواج به تعادل می‌رسد و پدیده‌هایی همچون پیشی‌گرفتن ‌آمار مردان در آستانه ازدواج بر زنان، مهار می‌شود.محزون یکی دیگر از آثار سوء افزایش سن ازدواج را، افزایش تجرد قطعی دانسته و گفت: افزایش سن ازدواج موجب افزایش خطر تجرد قطعی به‌ویژه در زنان می‌شود. چرا که اگر زنی تا سن ۴۹سالگی ازدواج نکند، مجرد قطعی محسوب می‌شود، چراکه پس از این سن، ازدواج او نقشی در افزایش جمعیت ندارد.

تأثیر مستقیم افزایش سن ازدواج بر الگوی باروری مادران

الگوی باروری به‌معنای تعداد ولادت‌های رخ داده در گروه‌های سنی مختلف مادران بوده که این آمار هم به نوعی متاثر از سن ازدواج است و افزایش سن الگوی باروری مادران می‌تواند در میان‌مدت موجب کاهش نرخ موالید شده و به مرور میزان رشد جمعیت را به صفر و حتی منفی برساند.

به گزارش ممتازنیوز؛ محزون با اعلام این نکته گفت:پیک الگوی سنی باروری مادران در سال ۸۵، ۲۰تا ۲۴سال بوده که این رقم در سال ۹۰به ۲۵تا ۲۹سال افزایش یافته است. بنابراین الگوی باروری مادران در سال‌های اخیر تحت‌تأثیر مستقیم افزایش سن ازدواج بوده است. بیشترین جمعیت کشور در حال حاضر در گروه سنی ۳۰سال به بالا قرار دارد‌ و به این ترتیب، جمعیت کشورمان که پیش از این در گروه سنی جوانی قرار داشت، هم‌اکنون وارد دوره میانسالی شده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.