تعرفه‌های درمانی ۳ نرخی شد

سلامت > عمومی– گروه اجتماعی – مینا شهنی:
تعرفه‌های درمان امسال با ۳ نرخ متفاوت تعیین و از سوی دولت ابلاغ شد.

تعرفه

این نرخ‌ها برای بخش خصوصی، بخش دولتی و بخش عمومی غیردولتی تعیین شده درحالی‌که پیش از این تعرفه‌ها فقط در بخش خصوصی و دولتی اعلام می‌شد.بر این اساس ویزیت پزشکان طبق جدول مقابل خواهد بود که تنها تفاوت ویزیت پزشکان در بخش دولتی و عمومی غیردولتی مربوط به پزشکان و دندانپزشکان متخصص است که ویزیت پزشکان دولتی ۶۱ هزار ریال و پزشکان عمومی غیردولتی ۶۱ هزار و ۵۰۰ ریال تعیین شده است.

به سرجمع تعرفه‌های خدمات آزمایشگاهی، پاتولوژی و ژنتیک بخش خصوصی ۳۳درصد و سرجمع تعرفه‌های خدمات پرتو پزشکی این بخش ۳۵درصد افزوده شده است. در بخش خصوصی تعرفه سونو‌گرافی ۲۹درصد، ‌رادیولوژی ۵۰درصد، ‌اسکن ایزوتوپ ۴۵درصد و ‌رادیو‌تراپی ۴۵درصد به مبلغ‌های سال ۹۱اضافه شده است. در بخش دولتی به سر‌جمع تعرفه‌های خدمات آزمایشگاهی و پاتولوژی و ژنتیک ۲۶درصد میزان تعرفه‌های پارسال اضافه شده و به سرجمع تعرفه‌های خدمات پرتو پزشکی این بخش ۲۰درصد اضافه شده است.

هزینه هتلینگ

هزینه هتلینگ(اقامت) بخش خصوصی برای بیمارستان‌های درجه یک در اتاق‌های یک تختی ۳۹۱ هزار و ۵۰۰ تومان، ‌دو تخته ۳۰۴ هزار و ۵۰۰ تومان، ‌تخت سی‌سی‌یو ۳۹۱ هزار و ۵۰۰ تومان و ‌تخت پست سی سی یو ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است. درصورتی که بیمارستان درجه یک نبوده و در دسته بیمارستان‌های درجه ۲ و ۳ و ۴ قرار بگیرد مبالغ کمتری برای هتلینگ درنظر گرفته شده است. کاهش این مبالغ در بیمارستان‌های خصوصی درجه ۴ تا نصف مبلغی که برای بیمارستان‌های درجه یک درنظر گرفته شده هم می‌رسد.

دولت امسال برای هتلینگ(اقامت) بیمارستان‌های دولتی تعرفه اعلام نکرده است اما این تعرفه‌ها را برای بخش عمومی غیردولتی برای بیمارستان درجه یک و اتاق یک‌تخته ۲۲۸هزار و ۶۰۰تومان، ۲تخته ۱۲۷هزار تومان، تخت سی‌سی‌یو ۲۲۸هزار و ۶۰۰تومان و تخت اتاق پست سی‌سی‌یو ۲۹۲هزار و ۱۰۰تومان اعلام کرده‌است.

تعرفه‌های ناهمسان، بلای جان درمان کشور

تفاوت میان تعرفه‌های تعیین شده از سوی دولت برای ارائه خدمات درمانی در بخش‌های خصوصی و دولتی یکی از مشکلات بخش درمان عنوان شده است. در این نوع نرخ‌گذاری ارائه یک نوع خدمت در بیمارستان خصوصی قیمتی ۲تا ۳برابر بیشتر از بیمارستان دولتی دارد، یعنی یک بیمار برای دریافت یک خدمت در بیمارستان خصوصی علاوه بر اینکه پول هتلینگ (هزینه اقامت) چند برابر بیمارستان دولتی می‌پردازد باید چند برابر پولی را که در بیمارستان دولتی می‌پردازد، پرداخت کند.

اگر چه سیاستگذاران بخش درمان مدعی‌اند که تیم‌های درمانی در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی به یک میزان برای نجات سلامتی بیماران تلاش می‌کنند، اما عملا تعیین تعرفه‌ها نشان می‌دهد که آنچه در بیمارستان‌های خصوصی رخ می‌دهد به مذاق سیاستگذاران حوزه درمان خوش‌تر می‌آید و قیمت بالاتری برای آن تعیین می‌کنند. چندتعرفه‌ای‌شدن خدمات درمانی سبب شده تا سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمان روزبه‌روز بیشتر شود تا آنجا که گفته شده۸۰درصد از هزینه‌های درمان مستقیما از جیب مردم پرداخت می‌شود.

امسال نه‌تنها تعرفه‌های بخش خصوصی و دولتی به یکدیگر نزدیک نشدند بلکه یک نرخ دیگر نیز به سیاست تعرفه‌گذاری وارد شد، نرخی که برای مراکز عمومی غیردولتی تعیین شده است و برخی آگاهان می‌گویند که این مراکز شامل بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های خیریه می‌شوند.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.