تعزیه ˝غدیر خم˝ ادای دینی جامعه تئاتر به ساحت علی(ع) است

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

داوود فتحعلی بیگی کارگردان و پژوهش‌گر عرصه تئاتر ؛

داوود فتحعلی بیگی کارگردان و پژوهش‌گر عرصه تئاتر سنتی و آیینی؛ تعزیه ˝ غدیر خم ˝ را ادای دینی جامعه تئاتر به ساحت امام علی(ع) می‌داند

داوود فتحعلی‌بیگی از پیشکسوتان نمایش‌های آئینی سنتی به هنرآنلاین گفت: در حوزه ادبیات بیشتر از حوزه نمایش در مورد مقام امام علی (ع) اثر هنری تولید شده است؛ به طور مثال “علی‌نامه” مجموعه شعری در وصف حضرت علی (ع) است که به بیان شجاعت‌ها و دلیری‌های امام می‌پردازد. منظومه “علی‌نامه” سروده شاعری گمنام با تخلص “ربیع” که آن را در اعتراض به “شاهنامه” فردوسی سروده است. البته اخیرا داستان‌هایی از این منظومه از سوی بعضی از  دوستان نقالی می‌شود. 

این هنرمند تئاتر سنتی و آیینی افزود:  مهمترین آئین نمایشی که مختص علی (ع) است همان تعزیه معروف ” غدیر خم” است که بیشتر به واقعه غدیر خم می‌پردازد و دربارهٔ برگشتن پیامبر (ص) از حج الوداع و اینکه در محل غدیر خم حضرت می‌آید و جانشینی امام علی(ع) را بعد از خود اعلام می‌کند که البته طبق تاریخ به مذاق بعضی‌ها خوش نمی‌‌آید.

وی در پایان ضمن تبریک عید غدیر خم گفت: اجرای تعزیه ” غدیر خم ”  از روح مسلمانی و شیعی ایرانیان برخواسته  و می‌تواند ادای دینی از طرف جامعه تئاتر به ساحت امام علی(ع) باشد. 


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.