تعیین قیمت خرید تضمینی گندم باید برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد

۲۸ آبان ،

چکیده: مدیر عامل اتحادیه مرکزی نظارت بر هماهنگی تعاونی های روستائی گفت: قیمت خرید تضمینی گندم بر اساس آنالیز بها ها تعیین می گردد که در نهایت این نرخ باید برای کشاورزان صرفه اقتصادی نیز داشته باشد.

ˈرحمت الله بنارˈ روز یکشنبه گندم را از کالاهای استراتژیک و پر اهمیت برشمرد و تاکید کرد: دولت بایستی نرخ خرید تضمینی گندم را رقمی بیش از آنالیز بها های تمام شده تولید تعیین کند تا برای کشاورزانی که از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند، صرفه اقتصادی داشته باشد و آنان بیش از این متضرر نشوند.

وی افزود: طی سالهای پیش کشور در تولید گندم مورد نیاز داخل به خودکفایی رسیده بود، به طوری که برای تامین گندم مورد نیاز داخل نیازی به واردات این محصول از خارج کشور نبود.

بنار اظهار داشت: در این جهت افزایش و حفظ تولید این محصول برای کشور بسیار حیاتی است، بنا بر این دولت باید با تعیین قیمت مناسب خرید تضمینی در حفظ تولید این محصول ارزشمند بکوشد.

وی ادامه داد: بر اساس بها های تمام شده تولید سال ۹۱، تعیین نرخ ۶۵۰ تومانی خرید تضمینی برای هر کیلوگرم گندم صحیح است، اما این نرخ را نمی توان برای سال ۹۲ تعمیم داد.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی نظارت بر هماهنگی تعاونی های روستائی تصریح کرد: در صورت افزایش قیمت حامل های انرژی باید این رقم نیز افزایش یابد تا تولید این محصول برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی ادامه داد: در این صورت کشاورزان به سمت کاشت محصولات دیگر همچون کاشت جو روی می آورند و همین امر می تواند تولید گندم کشور را با خطر نابودی روبرو کند.

بنار گفت: دولت باید با آنالیز بها ها، در نظر گرفتن صرفه اقتصادی قیمت خرید تضمینی، رفتار کشاورزان را کنترل کند تا آنان انگیزه کافی را برای ادامه کشت این محصول استراتژیک داشته باشند.

وی اضافه کرد: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی، سال پیش حدود ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید شد که به سبب پایین بودن نرخ خرید تضمینی (قیمت ۴۲۰ تومان) و بالا بودن بها های تمام شده تولید، بخش عمده گندم کشاورزان برای کارخانجات آردسازی و بخشی برای خوراک دام و طیور مصرف شد.

وی تاکید کرد: در این شرایط تنها بخش اندکی از گندم تولید داخل توسط دولت خریداری و ذخیره سازی شد که در نهایت سبب واردات گندم شد.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.