“تغییرات اقلیمی” عامل خشکیدگی شمشادها نیست

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

معاون مناطق مرطوب و نیمه مرطوب سازمان جنگل های کشور گفت: پدیده خشکیدگی شمشادهای شمال کشور ناشی از تاثیر تغییرات اقلیمی و آب و هوایی نیست.

علی اوسط منتظری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: این اتفاق ناشی از تاثیر تغییرات اقلیمی و آب و هوایی نیست.

وی با بیان اینکه پدیده خشکیدگی شمشادهای جنگل های غرب استان گیلان در سال ۸۹ گزارش ممتاز به نقل از شد افزود: پس از این اتفاق پیگیری های سازمان جنگل ها با همکاری دانشکده منابع طبیعی دانشکده تهران و موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع نشان داد که عامل این بیماری در گیلان و غرب مازندران نوعی قارچ بوده و تغییرات اقلیمی نقشی در آن نداشته است.

منتظری ادامه داد: در حال حاضر ارائه راهکارهای مدیریتی برای کنترل این بیماری در سطح جنگل های شمال کشور در چارچوب قرار داد و منعقد شده با دانشکده منابع طبیعی و موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع در دست اقدام است.

وی در ادامه عنوان کرد: بیماری بلایت یک بیماری جدید و قرنطینه ای بوده که از سال ۱۹۹۰ در انگلستان تا کشورهای اروپایی گزارش ممتاز به نقل از شده و در ادامه به برخی از کشورهای آسیایی و ایران وارد شده است.

منتظری یکی از مهمترین فاکتورهای توسعه این قارچ را رطوبت موجود در رویشگاههای شمشادهای شمال کشور عنوان کرد.
به گفته وی شمشاد یکی از گونه های بومی همیشه سبز و منحصر به فرد و ممنوع القطع کشور است.

لازم به ذکر است چندی پیش فائو در راهنمایی جدید خود برای مدیریت جنگل در زمینه تاثیر تغییرات آب و هوا بر جنگل ها اعلام کرد برای واکنش در مقابل تغییرات آب و هوایی بر جنگل ها،‌اقدام فوری و سرمایه گذاری های بیشتر لازم است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.