تغییر سیاست «کنترل جمعیت» به «سلامت باروری»

جام جم آنلاین: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تغییر سیاست‌های «کنترل جمعیتی» وزارت بهداشت به سیاست «سلامت باروری» خبر داد.

مرضیه وحیددستجردی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تغییر سیاست‌های جمعیتی در کشور گفت: اکنون ازدواج‌ها دیرهنگام و نسبت به گذشته در سنین بالاتر صورت می‌گیرد. بر این اساس مهم است که زمینه‌های تسهیل ازدواج جوانان فراهم شود. از طرف دیگر زوجین نیز فرزنددار شدن را به تاخیر می‌اندازند این در حالی است که ممکن است افزایش سن ازدواج مشکلاتی را در فرزنددار شدن زوج‌ها ایجاد کند.

به گفته وی پس از آن که زوج‌ها در سن بالا فرزنددار می‌شوند، عنوان می‌کنند که همین یک فرزند کافی است. بر این اساس است که اکنون مشکلاتی را در زمینه جمعیت و موالید در کشور داریم. البته برخی از نقاط کشور از موالید بالایی برخوردارند و نرخ رشد جمعیت‌ در این مناطق حتی به بالاتر از چهار می‌رسد و لازم است کنترل‌هایی در این مناطق صورت گیرد.

وزیر بهداشت نرخ رشد جمعیت در کشور را حدود ۳/۱ درصد عنوان کرد و گفت: اگر نرخ باروری نهایی (که با نرخ رشد متفاوت است) بین ۵/۲ تا ۳ قرار گیرد، ایده‌آل است؛ به این معنا که یک فرزند کم است و بهتر است تعداد فرزندان خانواده بیشتر از دو نفر باشد.

دستجردی بر لزوم سرمایه‌گذاری برای انجام ازدواج زودتر و فرزنددار شدن به موقع تاکید و اظهار کرد: تمام این موارد نیازمند بستر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.

وی افزود: سلامت مادر، نوزاد، زایمان سالم، زایمان ایمن، فاصله‌گذاری مناسب میان فرزندان، فرزند آوردن در سنین جوان‌تر، درمان ناباروری و مواردی از این قبیل را به عنوان سلامت باروری در نظر گرفته‌ایم.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. مریم:

    به شدت مخالف این قضیه هستم و سیاست قبلی ترویج میدم. درد مال بی سوادی ، فقر رشد جمعیت جز بدبختی چه فایده ای داره ؟ مگه الان جوانها شاغل هیتند. چیز دیگری پشت این قضیه هست

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.