تغییر کاربری بناهای تاریخی باید فرهنگی و متناسب با نشان بنا باشد

امکان بهره‌برداری از ۱۲ هزار بنای تاریخی در سطح کشور؛

معاون میراث فرهنگی گفت: بیش از ۱۲ هزار بنای تاریخی در سطح کشور وجود دارد که دارای نفایس ملی نبوده و مردم می‌توانند با سرمایه‌گذاری بهره‌برداری فرهنگی کنند.

مسعود علویان صدر معاون میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: از نظر قانونی دو نوع بنای تاریخی در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد نخست بناهای تاریخی که به عنوان نفایس ملی شناخته می‌شوند و قابل واگذاری به بخش خصوصی نیستند و می‌توان به موزه‌ها و کاخ موزه‌ها اشاره کرد.
وی افزود: برخی از بناها دارای نفایس ملی نسیتند ولی ظرفیت ثبت در فهرست آثار ملی را داشته و به عنوان ارزش‌های تاریخی کشور محسوب می‌شوند و امکان بهره‌برداری از آنها از طریق بخش‌ خصوصی وجود دارد.
علویان صدر تصریح کرد: صندوق حفظ و احیاء بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی بر اساس رسالتی که بر عهده دارد موظف است بهره‌بردار برای این نوع بناهایی که دارای کد نفایس ملی نیستند تعیین کند و آن ها را واگذار به بخش خصوصی کند.
معاون میراث فرهنگی بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی با اعطای کاربری‌هایی که متناسب با شأن بناهای تاریخی باشد با ارائه تسهیلات کم بهره اقدام به جذب سرمایه‌گذار در بخش خصوصی می‌کند.
وی اظهار داشت: تعدادی خانه‌های تاریخی وجود دارد که دارای ارزش معماری بوده و مالکان خصوصی مایلند در ملک خود سرمایه‌گذاری کنند با حفظ اصالت بنای تاریخی خود که در این صورت سازمان میراث فرهنگی آماده حمایت از آنهااست.
علویان صدر تاکید کرد: این حمایت ها در قالب ارائه وام قرض‌الحسنه، کمک‌های بلاعوض بوده به ویژه در حوزه خانه‌های تاریخی نیز مالکان مشمول حمیات ۵۰ درصدی از سوی سازمان میراث فرهنگی می‌شوند و سازمان ۵۰ درصد هزینه مرمت بناهای تاریخی را می‌پردازد.
معاون میراث فرهنگی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از بناهای تاریخی دلیلی برتخریب آن ها از سوی مالکان نخواهد بود، تصریح کرد: تمامی ضوابط میراث فرهنگی به عنوان منشور مرمت‌ملی محسوب می‌شود برای تمامی خانه‌های تاریخی باید رعایت شود و کسی حق ندارد در بهره‌برداری از این آثار تاریخی ضوابط را رعایت نکند.

* ۳۴۰۰خانه تاریخی در اختیار مردم قرار دارد
علویان صدر تعداد بناهای تاریخی را که در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار دارد ۲۴۰۰ بنای تاریخی دانست و افزود: بیش از ۳۴۰۰ خانه تاریخی داریم که در اختیار مردم بوده و بیش از ۱۲ هزار بنای تاریخی در کشور امکان بهره‌برداری از آن وجود دارد و مردم با استفاده از تسهیلاتی که سازمان میراث فرهنگی در نظر گرفته می‌توانند بدون آنکه کوچکترین آسیبی به آن برسانند سرمایه‌گذاری کنند.

*تشکیل ستاد عالی نظارت در حوزه میراث فرهنگی در استان‌های مختلف
معاون میراث فرهنگی تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی خانه های تاریخی را که در اختیار مردم بوده و ارزش تاریخی دارد به طور منظم و مداوم نظارت می‌کند به طوریکه ستاد عالی نظارت در تمامی استان‌ها به عنوان بازوهای اجرایی سازمان میراث فرهنگی تشکیل شده است./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.