تغییراستراتژی امریکا در لبنان؛ حمایت از میقاتی به جای جریان ۱۴مارس

به گزارش روز شنبه ایرنا از بیروت، روزنامه لبنانی ‘السفیر’ با اشاره به وجود اختلاف نظر میان آمریکا و جریان چهارده مارس لبنان پیرامون دولت ‘نجیب میقاتی’ نوشت: سران و رهبران جریان چهارده مارس به این نتیحه رسیده اند که آمریکا به آنها پشت کرده و به دولت نجیب میقاتی رو کرده است.

این روزنامه با اشاره به اینکه جریان چهارده مارس دیگر واقعا نمی داند آمریکا در لبنان دنبال چه کاری است؛ادامه داد: اگر آنها به دنبال سرنگونی نظام ‘بشار اسد’ رییس جمهوری سوریه هستند؛ پس چرا آشکارا به حمایت از مخالفان نظام سوریه در لبنان نمی پردازند.

السفیر به نقل از منابع آمریکایی غیر دولتی نزدیک به روند اوضاع سیاسی لبنان تـأکید کرد: هنگامی این جریان، دولت میقاتی را، دولت حزب الله لقب داد، از آنجا که همکاری های دوجانبه ای میان آمریکا و دولت میقاتی وجود دارد، آمریکا نسبت به این موضع جریان چهارده مارس سکوت اختیار کرد.

این روزنامه لبنانی با اشاره به شدت یافتن سطح حملات جریان چهارده مارس علیه دولت میقاتی ادامه داد: آمریکا از کلیه جریان های سیاسی دوستدار خود در لبنان خواسته با توجه به شرایط حساس منطقه، از سطح حملات و سخنان علیه دولت میقاتی بکاهند.

السفیر نوشت: با وجود ارایه طرح های مختلف برای تشکیل دولت جایگزین میقاتی، آمریکا ادامه کار دولت را با وجود نقاط ضعف و منفی آن، بر نبود دولت در لبنان، ترجیح می دهد.

این روزنامه لبنانی با اشاره به سفرهای مکرر مسئولان آمریکایی به لبنان ادامه داد: هدف اصلی این سفرها، پیگیری مسایل لبنان از نزدیک و ابلاغ این پیام که آمریکا همچنان در عرصه داخلی لبنان حضور دارد و بدون نظر و خواست این کشور، سوق دادن لبنان به سوی درگیری های داخلی، کاری سخت و دشوار است.

السفیر با اشاره به سیاست میانه دولت لبنان، تأکید کرد: دولت لبنان در شرایط فعلی منطقه، برخی اوقات طبق خواست آمریکا عمل می کند که در این راستا می توان به محکوم کردن اوضاع جاری سوریه یا جلوگیری از پیشرفت سطح همکاری های رسمی میان لبنان و ایران اشاره کرد اما در مقابل، برخلاف میل کاخ سفید، هرگونه همکاری در اعمال تحریم های بین المللی علیه سوریه و ایران را هم رد می کند.

این روزنامه لبنانی نوشت: میقاتی با هر طرح آمریکایی قابل اجرا و ممکن سازگاری نشان می دهد ولی در عین حال آمریکایی ها به ضعف سیاسی میقاتی در مانور دادن در مساحت تعیین شده آگاه هستند.

این روزنامه لبنانی با اشاره به وجود اختلاف میان مواضع آمریکا و مواضع جریان چهارده مارس نوشت: جریان چهارده مارس تمایل دارد، آمریکا مواضع مشابه با مواضع آنها اتخاذ کند ولی آمریکا سعی می کند به دوستان خود در لبنان این نکته را بفهماند که تلاشش در بروز تغییرات سیاسی در سوریه، جدای از موضع این کشور نسبت به لبنان است.

خاورم*۲۰۲۳**۱۰۳۰ ** ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۹۲۳۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.