تغییر شیوه کتابت قرآن کریم به مصلحت جهان اسلام نیست

‘محمد بابایی’ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا افزود: اگر قرار باشد هر کشوری نگارش قرآن کریم را با این استدلال که برای مردم قابل فهم و آسان تر است، تغییر دهد به هیچ وجه به صلاح نیست و موجب مخدوش شدن این گنجینه عظیم گذشتگان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: کتابت قرآن کریم به روش رسم المصحف میراثی است که از گذشتگان به دست ما رسیده از این رو پاس داشتن این میراث قدیمی امری ضروری است.

مدیر اجرایی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن اظهار داشت: از آنجا که اهل سنت به شدت نسبت به کتابت قرآن کریم به شیوه رسم المصحف حساسیت دارند اگر شیعیان بر خلاف این مساله قرآن را نگارش کنند خود را در معرض تهمت تحریف قرآن قرار داده اند.

وی افزود: این مرکز به فرمان رهبر معظم انقلاب تاسیس شده و از سال ۱۳۷۴ تحقیقات گسترده ای را در خصوص کتابت قرآن کریم صورت داده که تمامی این پژوهش ها با تاکید و تایید معظم له انجام شده است.

بابایی ادامه داد: پس از بررسی های لازم سرانجام سیاست های مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران در زمینه کتابت قرآن کریم سال گذشته به تمامی سازمان ها و دستگاه های ذیربط ابلاغ شد که البته سازمان ها نیز با این سیاست ها کاملا همراه بوده اند.

وی به استفتائات اتحادیه ناشران قرآنی سراسر کشور از مراجع عظام تقلید درمورد ابلاغ سیاست های این مرکز و لزوم تبعیت از رسم المصحف در کتابت قرآن کریم اشاره کرد و گفت: این استفتائات مساله جدیدی نیست و چند سال پیش صورت گرفته است.

مدیر اجرایی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: برخی مواردی که از سوی اتحادیه ناشران قرآنی سراسر کشور از مراجع عظام تقلید در زمینه نحوه کتابت قرآن سوال شده یکی اینکه آیا رسم الخط قرآن امری توفیقی است و دیگر اینکه آیا کتابت قرآن به شیوه رسم الاملا جایز است؟

بابایی خاطرنشان کرد: مراجع عظام تقلید نیز در پاسخ به این سوالات فرمودند که رسم الخط قرآن امری توفیقی نیست و دیگر اینکه قرآن را می توان به شیوه رسم الاملا نیز به نگارش در آورد.

وی افزود: بعد از این استفتائات، مسوولان مرکز طبع و نشر قرآن در دیدار با مراجع عظام تقلید تمامی دلایل مبنی بر به کار نگرفتن رسم الاملا در نگارش قرآن را برای علما تشریح کردند که البته مراجع عظام نیز اعلام کردند که اگر کنار گذاشتن رسم المصحف در کتابت قرآن باعث طعن و افترا در جهان اسلام شود، نباید به آن پرداخته شود.

بابایی یادآورشد: اگر قرار است استفتائی از مراجع عظام تقلید صورت گیرد باید این کار توسط مرکز طبع و نشر قرآن که مسوول سیاستگذاری کتابت قرآن کریم است، انجام شود.

وی افزود:‌ اکنون که با تاکید و تایید رهبر معظم انقلاب، مساله کتابت قرآن کریم به شیوه رسم المصحف قانونی شده مخالفت با آن در حقیقت به تشتت منتهی خواهد شد.

وی بیان داشت: برخی دستگاه ها لازم است به جای مخالفت با این قانون، با مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی همراهی کنند و ما نیز آمادگی داریم تا سیاست های مرکز با کمترین هزینه اجرایی شود.

وی تاکید کرد: باید در نظر داشت که دلیل تاکید مرکز طبع و نشر قرآن مبنی بر نگارش قرآن به شیوه رسم المصحف، توفیقی بودن آن نیست بلکه به دلیل مصالح جهان اسلام لازم است کتابت کلمات یکسان باشد.

مدیر اجرایی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن بیان داشت: همچنین با در نظر گرفتن برخی مسایل علمی و تخصصی اگر ما نیز رسم المصحف را در کتابت قرآن رعایت کنیم این امر موجب می شود قرآن های چاپ ایران اعتبار جهانی پیدا کند و از طرفی کتابت قرآن بر اساس رسم المصحف باعث می شود که کلمات قرائت های مختلف را اصطلاحا تحمل کند.

فراهنگ ۱۸۸۳

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۲۹۴۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.