تفکر فردوسی، فردوسی می سازد

۲۵اردیبهشت،

تفکر فردوسی او را تبدیل به یک حماسه سرای بزرگ کرده است.

“تورج عقدایی” استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگارممتازنیوز، گفت: تفکر فردوسی او را تبدیل به یک حماسه سرای بزرگ کرده در صورتی که موضوع شاهنامه،‌ موضوع مشترک در میان تمام ملل است،‌ آنچه به آن عظمت بخشیده تفکر به وجود آورنده این اساطیر است.

وی تأکید کرد: مهمترین چیزی که راز ماندگاری فردوسی را نشان می دهد توجه فردوسی به اسطوره است نگاه اسطوره ای فردوسی سبب می گردد تا همه چیز را در کلیتی ببیند که سرنوشت بشر تنها ملیت ایرانی ندارد.

وی ادامه داد: راز دیگر ماندگاری فردوسی، زبان فردوسی است که توانسته ما فی الضمیر خود را به خوبی بیان کند،‌ امانت داری فردوسی که مانند تاریخ به آن می نگرد و در اساطیر تحریفی رخ نمی دهد نگاه اسطوره ای فردوسی همراه با تخیلی که به آن افزوده است زیبایی خاصی به شاهنامه بخشیده است.

وی افزود: بی نظیر ماندن شاهنامه فردوسی در ایران، مرهون حماسی بودن دوران اوست که به حماسه توجه خاصی می کردند و این توجه در سبک عراقی و در دوره های بعد دیده نمی شود، این شرایط است که زمینه ساز وجود حماسه در قرن ۴ و ۵ است و این زمینه توجه بسیار به ملیت ایرانی است. شرایط حماسه در قرن ۴ و ۵ انسانی را در حال و هوای حماسه می سازد که فکرش را در اختیار حماسه قرار می دهد و به سرودن حماسه می پردازد./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.