تقویت ارتباط اقتصاد و فرهنگ با راه اندازی بورس ایده

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا:مدیر عامل شرکت فرابورس ایران، در ششمین دوره بین المللی بازار سرمایه اسلامی گفت: طرح تشکیل بورس ایده در سال ۲۰۱۲ میلادی بر اساس برنامه پنجم توسعه و به منظور استفاده از ظرفیت های علمی در جهت پاسخگویی به نیاز بخش های داخلی و خدمات پایه گذاری شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، امیر هامونی افزود : قرارداد حق مالکیت، حقوقی است که برای مخترعان، اقتصاددانان و هنرمندان در نظر گرفته می گردد تا به راحتی و بدون هیچ گونه دغدغه ای به فعالیت خود ادامه دهند.
وی ادامه داد: بورس ایده، اولین بازار مالی خواهد بود که بر اساس قرارداد حق مالکیت پایه گذاری شده است.
هامونی در باره سایر کشورهایی که از ساز و کار بورس ایده استفاده می کنند، اظهار داشت: پس از کنوانسیون برن در پاریس فرانسه که به موضوع حقوق مالکیت صنعتی پرداخت، دیگر کشورها نیز با حمایت از این طرح، کنوانسیون هایی بر این مبنا تشکیل دادند به طوری که کشورهایی مانند هند، چین و انگلیسس به معامله گواهی ثبت اختراع مبادرت ورزیدند.
مدیر عامل فرابورس در باره ساز و کار این بازار در ایران گفت : طرح‌ها، اختراعات و اکتشافات، اوراق بهادار مبتنی‌بر دارایی فکری تلقی می گردد و در قالب یک ابزار مالی، در فرابورس قابل عرضه خواهد بود.
وی به دومین روش معامله دارایی‌های فکری در فرابورس اشاره کرد و گفت: در این روش، یک یا چند دارایی فکری (شامل اختراع، طرح صنعتی و یا برند) در قالب یک شرکت سهامی خاص در بازار فرابورس عرضه می گردد و سهام این شرکت بصورت بلوکـی و یکجا، از سوی متقاضیان دارایی‌ فکری موردنظر از داخل و یا احیانـا خارج کشور، خریداری می‌شود.
مدیرعامل فرابورس افزود: دارنده اوراق دارایی فکری که قصد عرضه حقوق مادی ناشی از دارایی فکری خود را دارد از طریق مراجعه به یکی از شرکت های مشاور سرمایه گذاری، تامین سرمایه یا کارگزاران عضو فرابورس و ارائه مدارک مورد نیاز ،
درخواست خود را مبنی بر عرضه تمام یا بخشی از حقوق مادی ناشی از مالکیت معنوی متعلق به خود را مطرح می کند.
هامونی گفت: سپس مدارک را شرکت مشاور سرمایه گذاری، تأمین سرمایه یا شرکت کارگزاری به شرکت فرابورس ایران ارسال می کند و پس از آن، فرابورس نظر خود را دربارهٔ طرح به شرکت مزبور ارسال می کند.
وی در باره مراحل تهیه یک طرح اولیه (Business Plan) برای ارسال به بورس ایده گفت: در ابتدا مخترع باید طرح و جنبه های حقوقی آن را معرفی کند و سپس به جنبه های
فناوری آن بپردازد، سپس با معرفی شرایط ایجاد شده در این طرح در بازار، جنبه های اقتصادی و منافع آن را نیز توضیح دهد.
هامونی خاطرنشان کرد: راه اندازی بورس ایده فواید بسیاری برای اقتصادی کشور دارد که از جمله می توان به توسعه تحقیقات و دانش های مبتنی بر علم در فضای اقتصادی، افزایش ارتباط میان دانشگاهیان و و فضای اقتصادی کشور ، تأمین مالی طرح های مخترعان کشور و حمایت مالی از این اشخاص ، افزایش کارآیی تولیدات و به روز رسانی و نوآوری در محصولات ، حمایت حقوقی و قانونی از مخترعان و مکتشفان و افزایش فرهنگ ابداعات و خلاقیت و توسعه این فرهنگ اشاره کرد.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.