تلاش آمریکا برای ایجاد بحران در ونزوئلا

۲۹فروردین۱۳،

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به اجتناب واشنگتن از به رسمیت شناختن دولت منتخب و تازه ونزوئلا، نتایج انتخابات اخیر این کشور را زیرسوال برد و خواستار بازشماری آرای رقیب مادورو، مدعی«تخلفات گسترده انتخاباتی» در ونزوئلا شده است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از شبکه خبر،کری درسخنانی در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: هنوز بررسی نشده است که آیا واشنگتن دولت نیکلاس مادورورئیس جمهوری تازه ونزوئلا را به رسمیت می‌شناسد یا خیر.

جان کری اعلام کرد: «این موضوع باید بررسی شود، و من هنوز چنین بررسی نکرده‌ام. ما فکر می‌کنیم که باید آرای انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا بازشماری شود. »

وی افزود: «مشخصا اگر تخلفات انتخاباتی بسیاری شده باشد، ما با سوالات جدی دربارهٔ مشروعیت دولت روبه رو خواهیم بود.»اگرچه کری در این سخنان هیچ مدارکی دربارهٔ مدعایش مبنی بر تخلفات انتخاباتی در ونزوئلا ارائه نکرد.

این ادعاها در حالی مطرح شد که امریکا پس از روی کار آمدن هوگو چاوز، رئیس جمهوری فقید ونزوئلا در این کشور در حدود ۱۴ سال پیش به طور دائم  با دولت ونزوئلا مخالف بوده و بارها تلاش هایی برای ایجاد بی ثباتی در دولت سوسیالیست چاوز انجام داده است.

اظهارات مداخله گرایانه جان کری با واکنش تند مادورو رو به رو شده است.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری منتخب ونزوئلا خطاب به کری گفت: «جان کری، چشمان خود را از ونزوئلا بردار، دست از مداخله در ونزوئلا بردار. از اینجا خارج برو. مداخله در امور داخلی ونزوئلا کافی است.»

مادورو پیش ترسفارت آمریکا در کاراکاس را متهم به دامن زدن به نا آرامی های اخیر پس از انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا کرده بود.

وی تاکید کرد، سفارت آمریکا مسئول همه ناآرامی های اخیر در ونزوئلا بوده است.

این نا آرامی ها پس از انتخابات ریاست جمهوری یکشنبه ۲۴ فروردین در ونزوئلا در گرفته است.

مادورو همچنین افزود، سفارت آمریکا «همه اقدامات خشونت بار را هدایت و از نظر مالی تامین می‌کند.» مادورو همچنین تصریح کرد که سفارت امریکا از چیزی که وی آن را «گروه های نئو نازی» در ونزوئلا خواند، حمایت می‌کند.

این تحولات درحالی روی داده است که اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی اتهام های مشابهی راعلیه امریکا مطرح کرد و گفت واشنگتن برنامه ای برای کودتا در ونزوئلا دارد. وی همچنین ازتلاش های واشنگتن برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا و دخالت در امور داخلی این کشور انتقاد کرد.

رئیس جمهوری بولیوی همچنین در کنفرانسی مطبوعاتی تاکید کرد که آمریکا خود را آماده برگزاری کودتایی در ونزوئلا می‌کند.

وی همچنین پس از درخواست واشنگتن از کاراکاس برای بازشماری آراء انتخابات ریاست جمهوری، اقتدار آمریکا برای زیر سوال بردن نتایج انتخابات عمومی در سراسر جهان را رد کرد.

مورالس گفت: «مطمئن هستم که پشت این اظهارات، امریکا خود را آماده برگزاری کودتا در ونزوئلا می‌کند.»همچنین مادورو رئیس جمهوری ۵۰ ساله منتخب در ونزوئلا، پس از اعتراضات ضد دولتی که هفت کشته در این کشور بر جای گذاشت، مخالفان را به تلاش برای کودتا متهم کرد.

سلیا فلورس دادستان کل ونزوئلا پیش تر اعلام کرده بود که در اعتراضات خشونت آمیز مخالفان علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری، هفت نفر کشته و ۶۱ تن زخمی شده‌اند.مادورو با کسب ۵۰.۸ درصد آراء به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا اعلام شده است. هنریکه کاپریلس مهمترین رقیب مادورو، ۴۹ درصد از آراء انتخابات ریاست جمهوری را به خود اختصاص داد.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.