تلاش برای راه اندازی بزرگترین فاز پارس جنوبی در پاییز امسال

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

زمان راه اندازی اولین ترین (واحد) فاز ۱۲ پارس جنوبی اواخر آذرماه امسال اعلام شده است که با توجه به تاکید وزیر نفت، مجموعه پیمانکاری و کارفرمایان این فاز در تلاش می باشند تا یک ماه زودتر از زمان موعد، این فاز را به بهره برداری برساند.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، طرح توسعه فاز ۱۲ میدان مشترک پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز، معادل سه فاز متعارف پارس جنوبی و بزرگترین فاز این میدان مشترک است که بر اساس اعلام شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار این پروژه، یک ترین شیرین سازی پالایشگاه فاز ۱۲ با هدف تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز قرار است در زمستان آماده شود.

بر پایه گزارش ممتاز به نقل از وزارت نفت، بخش خشکی این فاز بزرگ مرزی با ۹۴.۹ درصد پیشرفت در دست ساخت است و به نقل از مجری طرح توسعه فاز ۱۲، ترین اول پالایشگاه شیرین سازی این فاز، در صورت تامین به موقع منابع مالی و تخصیص اعتبار زمستان امسال راه اندازی خواهد شد و پس از گذشت دو ماه ترین دوم این فاز نیز به بهره برداری می رسد.

این پروژه در بخش فراساحل با ۸۳.۵۳ درصد پیشرفت شامل، سه عرشه ۱۲A ، ۱۲B ، و ۱۲C و چهار سکوی دریایی از جمله سه سکوی مستقل سرچاهی ( هر یک دارای ۱۲ حلقه چاه) و یک سکوی اقماری ( ۹حلقه چاه) است و عرشه ۱۲A با حدود ۹۹ درصد آماده راه اندازی است. خط لوله ۳۲ اینچ این سکو نیز راه اندازی و از ماه قبل با ورود شناور سی مستر عملیات تکمیل نصب SPM سکوی ۱۲ نیز آغاز شده که تا پایان شهریور به پایان می رسد.

 حفاری ۶حلقه چاه برای تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در فاز ۱۲

بر اساس برنامه اعلام شده از سوی شرکت نفت و گاز پارس، تا پیش از زمستان امسال روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز مورد نیاز برای راه اندازی ترین یک پالایشگاه فاز ۱۲ از سکوی A این فاز بوسیله ۶ حلقه چاه تولید خواهد شد.

پیشرفت حفاری فاز ۱۲پارس جنوبی که در سه موقعیت در دست اجرا است تا مرداد امسال به ۹۰.۸۷ درصد رسید؛ بر اساس برنامه حدود ۱۲ حلقه چاه باید در موقیعت A این فاز حفاری شود و هم اکنون پنج حلقه چاه آن آماده بهره برداری است و زمان مورد نیاز برای حفاری چاه های باقی مانده ۹۰ روز اعلام شده است.

بر اساس برنامه ۲۴ حلقه چاه دیگر باید در فاز ۱۲ حفاری شود که حفاری ۱۲حلقه چاه نیز در موقعیت B با ۸۵.۲۲ درصد پیشرفت و ۱۲ حلقه چاه دیگر در موقیعت C با ۵۰.۲۳ درصد پیشرفت در دست انجام است.

مجموع هزینه های سرمایه ای و غیرسرمایه ای طرح توسعه فاز ۱۲ ، ۷.۷۴۶ میلیون دلار اعلام شده که ۸۰ درصد این میزان از سوی شرکت نیکو باید تامین شود.

تولید روزانه ۸۴ میلیون متر مکعب گاز ترش برای تزریق به خط لوله ششم گازی، تولید روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و تولید روزانه ۷۵۰ تن گوگرد دانه بندی شده از اهداف اصلی طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی است.

بر اساس برنامه اعلام شده از سوی شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار حاضر در طرح توسعه فاز ۱۲ ، پایان عملیات ۶ حلقه چاه این فاز نیمه شهریور امسال و تولید اولیه از سکوی ۱۲A نیز اول آبان امسال است.

وزیر نفت پیشتر با تاکید بر این که هم اکنون همه توان را روی پایان کار فازهای ۱۲، ۱۵، ۱۶ ،۱۷ و ۱۸ قرار داده ایم، گفته بود: این فازها در مدت زمان بسیار کوتاه تر به تولید نزدیک و می توانند روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز و ۳۰۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید کنند که این مهم برای مردم کشور امید زیادی ایجاد می کند و مسایل شبکه انتقال گاز نیز حل خواهد شد.

وزیر نفت دولت یازدهم تصریح کرد: توسعه فازهای دیگر پارس جنوبی از جمله ۱۹، ۱۴، ۲۱ تا ۲۴ یک ماه تا یک ماه و نیم بعد، پس از این که مشکلات جدی سه طرح گازی یاد شده (۱۲ ،۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ ) حل شد، را به صورت جدی پیگیری خواهم کرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.