تلنگری برای همه تئاتری ها

مسعود موسوی، مدرس دانشگاه و کارگردان تئاتر که این روزها نمایش به دهکده جهانی خوش اومدی پینوکیو را در تالار قشقایی تئار شهر بر صحنه دارد در خصوص تاثیرات دیدگاه های زنده یاد حمید سمندیریان بر عرصه تئاتر به خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: به نظرم تاثیرات تفکر ها و دیدگاه های استاد سمندریان بر دانشجویان ۴ نسل، مسئله ای انکار نشدنی است و گویای این موضوع است که او از یادها نرفته و نخواهد رفت.

وی افزود: بسیاری از هنرمندان ادعای شاگردی وی را دارند و او به عنوان یک الگو همیشه ماندنی است.

موسوی تصریح کرد: من فکر می‌کنم دیدگاه های او و نکات اخلاقی و انسانی که داشت باید به صورت مکتوب در‌آید تا برای نسل های بعد ماندگار باشد.

این کارگردان اظهار کرد: وی تاکید و اصرار زیادی بر اجرای نمایشنامه گالیله داشت برشت نمایشنامه نویسی مطرح متون بسیاری نگاشته است اما چرا حمید سمندریان اصرار بر اجرای این متن داشت.

وی گفت: به نظرم کارنامه هنری او در این متن نهفته است و ما باید بتوانیم رازی را که در آن است کشف کنیم.

موسوی ادامه داد: متنی که وی با این بسته غنی هنری اصرار بر اجرای آن داشت به طور حتم چیزی داشته که ارزش کشف کردن دارد.

موسوی افزود: من پیشنهاد می‌کنم که بازیگران و کارگردانان باید بر روی این متن جور دیگری تحقیق کنند و ببینند که چه حرفی برای گفتن دارد که استاد سمندریان بر آن تاکید داشته است.

موسوی اشاره کرد: اگر این اتفاق بیفتد به طور حتم یادبود بزرگ و ارزشمندی خواهد ماند و در واقع این نظرات و نتیجه تحقیقات به  نوعی جمع آوری شود که سرمشق ارزشمندی نیز خواهد بود.

وی با اشاره به این که مسئله تعطیلی و یا عدم تعطیلی نمایش ها و حتی سفید و یا سیاه پوشیدن برخی برای بسیاری مهم بوده است تصریح کرد: من فکر می‌کنم هر کس که به استاد ارادت دارد هر طور که می‌پسندد برای او سوگواری می‌کند و به نظرم.  هیچ عملی بد نیست و همه نوع آن قابل احترام است.

این هنرمند بیان کرد: من معتقدم همان طور که وی و حضورش همیشه نقطه عطفی برای تئاتری ها بوده در گذشتش هم باید نقطه عطفی باشد.

وی خاطرنشان کرد: این اتفاق تلنگری برای همه ما تئاتری هاست تا نسبت به تئاتر آگاه تر باشیم و وظایفمان را نسبت به جامعه تئاتری مورد توجه قرار دهیم.

گفتتنی است مجلس ختم استاد حمید سمندریان امروز دوشنبه ۲۶ تیر ساعت ۱۸ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می شود./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.