تل آویو شهر زیرزمینی شده است

جام جم آنلاین: یک روزنامه چاپ سرزمین های اشغالی در گزارشی با پرداختن به زیان چند میلیارد شکلی رژیم صیهیونیستی در صورت ورد به جنگ با ایران، پرده از پروژه ای برداشت که از زمان “آریل شارون” آغاز شده و به موجب آن تل آویو از ترس پاسخ جمهوری اسلامی ایران تبدیل به یک شهر زیرزمنی شده است.

به گزارش هاآرتص، در مرکز تپه های تل آویو گودالی است که در آن ساختمانی شبیه مقر فرماندهی وزارت جنگ اسرائیل در این شهر قرار دارد.

البته در تل آویو فقط این گودال نیست که برای مواقع ضرروی ساخته شده بلکه ساخت و ساز زیر زمینی در این شهر از سال ۲۰۰۲ و از زمان نخست وزیری آریل شارون آغاز شد و در ابتدا هزینه ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون شکل(واحد پول رژیم صهیونیستی) دربر داشت و هزینه تکمیل این پروژه یک میلیارد شکل شد.

بر اساس این گزارش، درصورت حمله اسرائیل به ایران و پاسخ متقابل تهران به این حمله، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به گودالی در مرکز تپه های بیت المقدس منتقل شده و وزیر جنگ و سایر مقامات نظامی این رژیم نیز به گودال ای موجود در تپه های تل آویو منتقل می شوند.

 به نوشته این روزنامه، البته مکان های امن در زیر شهر تل آویو فقط برای نخست وزیر و وزیر جنگ تهیه نشده بلکه سایر ادارات و موسسات دیگر همچون بانک اسرائیل نیز مکانی را برای خود تدارک دیده و وزارت اقتصاد نیز در بیرون از شهر تل آیو و در زیر زمین ساختمانی را برای خود تدارک دیده است.

هر چند هنوز کسی از نحوه حمله احتمالی اسرائیل به ایران و پاسخ تهران به آن آگاهی ندارد اما اطلاع از هزینه های این اقدام اهمیت زیادی دارد.

یکی از افرادی که در این باره سخن می گوید “یاروم آریاو” وزیر اقتصاد اسرائیل در فاصله زمانی ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ است. وی در این خصوص می گوید : پیش از صحبت درباره جنگ با ایران باید درباره هزینه های راه های جایگزین نیز صحبت کرد. یک ایران هسته ای با تاثیر خود براقتصاد اسرائیل هزینه های بسیاری برای تل آویو دارد.

وی در ادامه به جنگ ۳۳ روزه اشاره کرده و می گوید : بعد از جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ که ۳۳ روز طول کشید، خزانه داری اسرائیل هشت میلیارد و ۲۰۰ مییلون دلار برای تامین تسلیحات ارتش اسرائیل هزینه کرد و علاوه بر آن هفت میلیارد شکل نیز صرف بازسازی خرابی های این جنگ شد.

این مقام سابق صهیونیستی در ادامه گفت : هر چند هم اکنون اسرائیل سلاح های پیشرفه تری در مقایسه با سال ۲۰۰۶ دارد اما مطمئنا هزینه های جنگ با ایران بیش از این میزان خواهد بود.

آریاو در این خصوص گفت : جنگ با ایران هزینه های جانبی نیز خواهد داشت . تولید روزانه اسرئیل سه میلیارد شکل است . پرسش این است که اقتصاد اسرائیل در صورت جنگ با ایران چند روز راکد خواهد بود. اگر در این جنگ ۵۰ درصد از اقتصاد اسرائیل تعطیل شود ما روزانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون شکل ضرر خواهیم کرد که که اگر جنگ به مدت یک ماه طول بکشد میزان زیان ما ۴۵ میلیارد شکل خواهد بود.(مهر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.