تمام میادین گازی فازهای پارس جنوبی به مرحله بهره برداری می رسند/ توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی راهبردی وزارت صنعت نفت برای مقابله با تحریم ها

یکشنبه ۱۴ آبان۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

وزیر نفت گفت: با بهره برداری از همه میادین گازی فازهای پارس جنوبی ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید کشور اضافه می شود.

به گزارش تفسیری خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، رستم قاسمی در مراسم هشتمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با بیان این مطلب گفت: کشور ما امروز دچار چالش های بسیاری از جمله تحریم کشورهای غربی روبرو است و باید تدابیر هوشمندانه در این زمینه اتخاذ شود چرا که کشوری با جمعیت جوان و جویای کار نیاز به برنامه ریزی دارد.

وی با تاکید بر اینکه کشور ما کشور ثروتمند و با قابلیت بسیار بالا در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است افزود: صنعت نفت در کشور می تواند ضمن اینکه زنجیره ارزش افزوده بسیاری را برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

قاسمی اظهار داشت: صنایع بالادستی، میان دستی و پائین دستی نفت و پتروشیمی باید رشد متوازن داشته باشد. در خصوص توسعه صنایع پائین دستی علیرغم همه سخت گیری ها پیشرفت های خوبی داشته ایم و امروز در بالاترین سطح توسعه صنایع نفتی در کشور هستیم به طوری که همه میادین نفتی کار توسعه شان به طور منظم آغاز شده است.

وزیر نفت گفت: در پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان همه فازها به صورت عادی روند اجرایی خود را طی می نمایند به طوری که تا پایان برنامه پنجم ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید اضافه خواهد شد و در حال حاضر ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می شود.
وی ادامه داد: صنعت پتروشیمی به عنوان یک صنعت مزیت های بسیار خوبی دارد و می تواند جایگزین بسیار مناسبی در صنایع حمل و نقل هوایی، دریایی، صنایع چوب و سایر محصولات شود.

در صنایع پائین دستی پتروشیمی امروزه شاهد توسعه فعالیت ها هستیم به طوری که کار  مطالعات هاب پتروشیمی در چابهار به پایان رسیده و مطالعات پتروشیمی لاوان در دست اجرا می باشد.

وزیر نفت گفت: ۷۰ واحد پتروشیمی در کشور با پیشرفت ۵ تا ۹۵ درصد در حال فعالیت می باشند که با تکمیل آنها ۱۰۰ میلیون تن در سال تولید خواهیم شد، بنابراین پتروشیمی بازار مناسبی برای توسعه اقتصاد کشور است و می تواند زمینه های اشتغال را در کشور فراهم کند.

وی اظهار داشت: در کشور ما زمینه های مناسبی برای تبدیل ارزش افزوده وجود دارد امکان اینکه ما محصول فاب را تبدیل به ارزش افزوده و محصول نهایی در کشور مصرف شود ارجحیت دارد در این جهت در هفته جاری کارگروهی برای رفع مشکلات و چالش های پیش رو تشکیل خواهد شد تا بتوانیم برای توسعه صادرات کمک کنیم./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.