تملق و چاپلوسی جامعه را بیمار و بدبین می‌کند

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : یک مشاور روانشناس با مذموم خواندن تملق و چاپلوسی، به اکتسابی بودن این رفتار ناپسند و یادگیری آن اشاره کرد و گفت: تکرار این رفتار سبب می‌شود اشخاص در درازمدت از یکدیگر بدشان بیاید و جامعه را بیمار کنند.

اصغر کیهان نیا در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: کسانی که نان را به نرخ روز می‌خورند و اعتقادی به جوانمردی و انسانیت ندارند، اشخاصی «غیرمسئول نسبت به جامعه» می باشند.

وی افزود: این اشخاص فقط به فکر منافع خود می باشند و در قبال منافع مردم و جامعه احساس مسئولیت نمی‌کنند.

کیهان نیا با بیان ضرب‌المثل «گذشتن خر از پل» تصریح کرد: استدلال اشخاص غیرمسئول نسبت به جامعه این است که مهم این است که خر من، از پل بگذرد و اگر بعد از آن پل خراب شود مهم نیست.

این مشاور روانشناس گفت: اشخاص «غیرمسئول نسبت به جامعه» سعی می‌کنند به طور مثالً با ترفند‌های متفاوت از پرداخت اقساط وام‌های بانکی جلوگیری کنند. عدم پرداخت مالیات، رفتار ناپسندی است که این دسته اشخاص به آن مبادرت می‌ورزند.

کیهان‌نیا تصریح کرد: متأسفانه در بعضی خانواده‌ها این نوع رفتار‌ها به جای بار منفی، مثبت تلقی شده و این گونه رفتار‌های ناپسند به زرنگی اشخاص نسبت داده می‌شود.

وی ادامه داد: تکرار این رفتار‌ها و تائید آن از سوی بعضی اشخاص می‌تواند تملق و چاپلوسی را بسیار کند. بخشی از ترویج این رفتار ناپسند به سبب انتظار طرف مقابل برای تعریف و تمجید از سوی دیگران است اما بهترین شیوه مقابله با این نوع رفتار‌ها اجازه ندادن به فرد متملق است.

این متخصص بهداشت روانی با ذکر حکایتی از کریم‌خان زند گفت: می‌گویند عموی کریم خان زند به شیراز می‌رود و چند روزی مهمان وکیل الرعایا می‌َشود. روزی به کریم‌خان زند می‌گوید که خواب پدر او را دیده در حالی که در بهشت جامی از آب کوثر می‌نوشد. کریم خان دستور می‌دهد تا او را از شهر خارج کنند و در آن هنگام  می‌گوید: «وقتی تملق آغاز گردد، کار رعیت به سامان نگردد.»

وی با بیان تبعات تملق در جامعه اظهار داشت: تکرار این رفتار سبب می‌شود تا اشخاص در دراز مدت از یکدیگر بدشان بیاید و جامعه را بیمار کنند.

این مشاور روانشناس خاطرنشان کرد: رفتار تملق و چاپلوسی اکتسابی است و از والدین و اطرافیان آموخته می‌شود. از طرفی پاداش این رفتار که با گفتن عباراتی چون «خیلی زرنگی» و «آفرین» گفته می‌شود، فرد متملق را به ادامه رفتارش ترغیب می‌کند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.