تمهیدات لازم برای سفرهای محرمی گردشگران داخلی و خارجی

گردشگران خارجی و داخلی این بار مراسم عزاداری محرم را کنار هم برگزار می کنند این ازدحام جمعیت در شهرهای مذهبی بیشتر است به همین دلیل تمهیدات لازم در زمینه انتقال و اسکان مسافران اندیشیده شد.

تمهیدات لازم برای سفرهای محرمی گردشگران داخلی و خارجی

به گزارش ممتاز نیوز، دور جدیدی از سفرها در ماه تابستان این بار با هدف سفرها شرکت در مراسم عزاداری امام حسین (ع) آغاز شده است. در این ایام روزهای عاشورا و تاسوعا با روزهای آخر هفته پیوند خورده و حالا امکان سفر ۵ روزه فراهم است به همین دلیل اکنون تهران خلوت شده و شهرهای زیارتی و شهرهایی که مراسم عزاداری مفصل تری دارند، شلوغ تر از همیشه شده است.

امسال نیز مانند سالهای قبل از کرونا مراسم عزاداری به صورت مفصل برگزار می‌شود با این تفاوت که وقفه‌ای در برگزاری دسته جمعی مراسم به دلیل کرونا بوجود آمده بود. اما حالا با کم شدن آمار مبتلایان و واکسیناسیون گسترده می‌توان گفت با رعایت برخی موارد؛ در این تجمعات شرکت می‌کنند.

در حال حاضر شهرهای زنجان، کاشان، مشهد، قم، اصفهان، مازندران، شیراز و یزد بیشترین حجم مسافر را دارند. خیلی از تهرانی‌ها به شهرهای خود برگشته اند تا در این مراسم شرکت کنند و خیلی‌های دیگر به قصد سفر و دیدن این مراسم و شرکت در چنین برنامه‌هایی راهی شده اند.

امسال مراسم عزاداری با حضور گردشگران خارجی اجرا می‌شود. گردشگرانی که به دلیل گستردگی برنامه در شهرهای مذهبی، هر سال در ایام دهه اول محرم و اربعین به ایران می آمده اند امسال با بازشدن مرزها و فروکش کردن ویروس کرونا باز هم در کنار ایرانی‌ها حضور پیدا کرده اند.

اما این حضور حالا به صورت ساماندهی شده‌ای پیش می‌رود. قرار است گردشگران در قالب تورهای گردشگری مذهبی که وارد ایران می‌شوند راهنمای گردشگری داشته باشند راهنماهای مذهبی هم آنها را یاری می‌کنند تا به سوالات شأن پاسخ داده شود.

در کنارش ستاد هماهنگی خدمات سفر نیز تشکیل شده تا هم در این باره تصمیم گیری شود و هم درباره سفرهای داخلی. چون در بخش سفرهای داخلی هم ازدحام جمعیت در شهرهای مذهبی بوجود می‌آید و باید از الان فکری به حال اسکان زائران کرد.

تمهیدات برای حضور خارجی‌ها در ایام عزاداری

درباره این تصمیمات و تمهیدات مصطفی فاطمی مدیرکل گردشگری داخلی گفت: ما بحث گردشگری زیارتی و مذهبی را داریم. برخی برای شرکت در مراسم آئینی حضور پیدا می‌کنند و عموماً هم به استان‌های مختلف کشور می‌روند و عمدتاً هم به شهرستان‌های خودشان می‌روند که آن هم برنامه ریزی در قالب ستاد هماهنگی خدمات سفر می‌خواهد. در برخی از استان‌ها که ممکن بود مشکل اسکان داشته باشیم؛ الان می‌بینیم که ستاد اسکان در کنار حسینیه اعظم تشکیل شده است و اطلاعیه زده اند که مردم بدانند. بنابراین این ستادهای اسکان اضطراری در استان‌های دیگر مانند مشهد نیز ایجاد شده است.

فاطمی در ادامه از برپایی تور گردشگری محرم خبر داد و گفت: قرار است تور گردشگری از تهران به سمت شهرهای مذهبی از جمله زنجان به صورت تور یک روزه برگزار شود و مردم را شب از حسینیه اعظم دوباره به تهران انتقال دهد. همچنین قرار است به سمت کاشان و یزد نیز این قطار حرکت کند ولی هنوز نهایی نشده است.

وی در حوزه گردشگران خارجی هم گفت: گردشگران معنوی گردشگرانی هستند که از سایر ادیان و از کشورهای مختلف در این مراسم حضور پیدا می‌کنند و توسط آژانس‌ها به ایران می آیند. برخی از این گردشگران شیعیانی هستند که به مراسم شهرهای مذهبی مثل قم و مشهد می‌روند و برخی دیگر؛ از سایر ادیان هستند و به شهرهای دیگر می‌روند.

افزایش آمار غرق شدگی گردشگران

در این روزها که گردشگران به سمت شهرهای مختلف می‌روند برخی از تمهیدات نیز باید اندیشید می‌شد، به همین دلیل فاطمی درباره هشدارهای لازم در این باره و تصمیماتی که در ستاد سفر گرفته شده نیز توضیحاتی داد و گفت: در ستاد سفر درباره معضل غرق شدگی صحبت شد. این معضل بسیار جدی است مردم باید حواسشان باشد بسیاری از سواحل آزادسازی شده ولی همه آنها نجات غریق ندارند، در واقع ایمن سازی نشده است. لزوماً وقتی ساحل آزاد می‌شود به این معنی نیست که حتماً ایمن هم هست. جایی که هیچکدام از اینها وجود ندارد در واقع برای حضور مردم آماده نشده است.

او تصریح کرد: در اولین تعطیلاتی که بعد از عید داشتیم در این باره اطلاع رسانی وسیعی انجام دادیم به همین دلیل مقداری آمار غرق شدگی ها کاهش پیدا کرد اما اکنون هلال احمر خبر می‌دهد که این آمار افزایش پیدا کرده است. بنابراین از مردم می‌خواهیم که حتماً در محل‌های ایمن شنا کنند. چون قسمت‌هایی از این آب‌ها هنوز پایش نشده است.

طبق اعلام سازمان هواشناسی؛ استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل و خراسان شمالی از شنبه تا دوشنبه دارای بارش باران خواهند بود و از امروز ۱۵ مرداد تا روز دوشنبه، برای استان‌های آذربایجان شرقی، همدان، مرکزی، زنجان، لرستان، مناطقی از دامنه زاگرس مثل چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال خوزستان، شمال فارس و مناطقی از استان اصفهان هشدار سطح زرد صادر شده است.

در این باره هم فاطمی گفت: طبق گزارش سازمان هواشناسی در روز عاشورا و تاسوعا احتمالاً در سمت شمال شرق با بارش‌های پراکندگی مواجه شویم ضمن اینکه احتمال وقوع سیل را نیز پیش بینی کرده است. بنابراین از مردم می‌خواهیم که کسانی که از مسیر شمال به مشهد می‌روند دقت لازم را در این باره داشته باشند و به هیچ عنوان در کنار رودخانه‌ها اقامت نکنند.

به گفته فاطمی در این روزهای تعطیل مردم با مشکل حادی در زمینه اسکان مواجه نمی‌شوند. چون تمهیدات لازم انجام شده است.

ضمن اینکه سامانه رسیدگی به شکایات ۰۹۶۲۹ به زبان عربی و انگلیسی و فارسی به صوت ۲۴ ساعته پاسخگوی مردم هستند. البته برخی از این شکایت‌ها مربوط به ارگان‌های دیگر است که وزارت میراث فرهنگی از آنها می‌خواهد تا به این شکایات با سرعت بیشتری پاسخ داده شود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.