تنها ۹۴ معدن واحد تحقیق و توسعه دارند/ ۴۲۱ محقق در معادن کشور مشغول به کارند

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

براساس تازه ترین گزارش ممتاز به نقل از مرکز آمار ایران از مجموع ۵۲۴۶ معدن در حال بهره برداری در کشور در سال ۱۳۹۰ تنها ۹۴ معدن معادل کمتر از ۲ درصد دارای واحد تحقیق و توسعه بوده اند.

به گزارش ممتاز به نقل از سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران، براساس تازه ترین گزارش ممتاز به نقل از مرکز آمار ایران از مجموع ۵۲۴۶ معدن در حال بهره برداری در کشور در سال ۱۳۹۰ تنها ۹۴ معدن معادل کمتر از ۲ درصد دارای واحد تحقیق و توسعه بوده اند.

مجموع تعداد محققان در معادن کشور ۴۲۱ نفر اعلام شده که از این تعداد ۲۹ نفر دارای مدرک دکترا، ۱۲۶ نفر دارای مدرک فوق لیسانس، ۱۶۸ نفر دارای مدرک لیسانس و ۹۸ نفر نیز دارای سایر مدارک بوده اند.
 
کل هزینه تحقیقات در معادن کشور در سال ۱۳۹۰ نیز تنها حدود ۱۳٫۶ میلیارد تومان اعلام شده که برای بخش معدن رقم بسیار ناچیزی محسوب می گردد. همچنین تعداد طرح های در دست اجرا و تعداد طرح های پایان یافته در معادن کشور نیز به ترتیب ۲۴۵ و ۲۹۴ طرح اعلام شده است.
 
این گزارش ممتاز به نقل از می افزاید، در بین معادن مختلف کشور معادن استخراج سنگ آهن، شن و ماسه و سنگ آهک هر یک با ۱۲ مورد دارای بیشترین تعداد واحد تحقیق و توسعه در مقایسه با سایر معادن بوده اند. سنگ تزئیتی با ۱۱ واحد تحقیق و توسعه و معادن استخراج زغال سنگ هم با ۹ واحد در رده سوم در رده های دوم و سوم قرار گرفته اند.
 
در بین استانهای کشور نیز بیشترین تعداد واحد تحقیق و توسعه در معادن به استانهای یزد با ۱۳ واحد، زنجان با ۱۱ واحد و اصفهان با ۱۰ واحد تعلق گرفته است. اگرچه از نظر هزینه تحقیقات استانهای یزد، گلستان و کرمان صدرنشین شدند. نکته جالب اینجاست که استان گلستان با وجودی که جزو استانهای معدنی کشور محسوب نمی شود و تعداد معادنش از بسیاری از استانهای دیگر نیز کمتر است اما هزینه تحقیقات در معادن آن از تمام استانهای کشور به جزء یزد بیشتر بوده است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.