تهدید کُردهای عراق درخصوص جدایی از دولت مرکزی

۲۶م اسفند ،

6e3b8a3c-285b-4d83-858a-075f76230349-16.jpg

مسعود بارزانی با اعلام اینکه کردستان عراق خواستار مشارکت واقعی در روند سیاسی عراق است، به طور ضمنی تهدید کرد که در صورت محقق نشدن این امر راه خود را از دولت مرکزی جدا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بارزانی در “کنفرانس بین المللی نسل کشی کردها” که در اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق برگزار شده بود گفت: اکنون هیچ چیز در عراق مشخص نیست، معلوم نیست که ما در نظام کنونی شریک هستیم یا نه و اگر شریک هستیم چرا شرایط اینگونه است. اگر کسی خواهان تابع بودن ماست اقلیم کردستان عراق هیچ گاه تبعیت از کسی را نخواهد پذیرفت.

وی ادامه داد: اگر دولت مرکزی خواهان مشارکت ما در روند سیاسی کنونی است، ما به شرطی می‌پذیریم که مشارکت حقیقی باشد و تنها حرف برای ما کافی نیست؛ در صورتی که مشارکت واقعی ما در روند حاکمیت محقق نشود پس بهتر است هر یک از ما و دولت مرکزی راهی را که مناسب می‌داند در پیش بگیرد.

از سوی دیگر روژ نوری شاویس، معاون اول وزیر اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: ائتلاف کردستان عراق مذاکرات خود را آغاز کرده تا موضع یکپارچه خود دربارهٔ بحران کنونی کشور را اعلام کند و همه گزینه ها از جمله خروج از پارلمان و کابینه در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: هنوز موضع قطعی ما مشخص نیست اما به زودی دربارهٔ آن تصمیم گیری می گردد و دو حزب عمده کردستان عراق دربارهٔ شرایط کنونی تصمیم گیری می کند.

تنش میان منطقه کردستان عراق و دولت مرکزی چندی پیش و به دنبال تصویب نشدن بودجه مورد تقاضای کردستان عراق بالا گرفت و هم‌اکنون نمایندگان ائتلاف کردها در پارلمان عراق از شرکت در نشستهای پارلمان اجتناب می کنند.

کردستان عراق خواهان ۵ / ۴ میلیارد دلار بودجه اضافی است و معتقد است که این مبلغ باید از سوی دولت مرکزی به شرکتهای نفتی فعال در منطقه کردستان عراق پرداخت شود. اکنون کردستان عراق ۱۷ درصد از بودجه کل عراق را دریافت می کند و به طور خودمختار اقدام به مصرف این بودجه در مناطق تحت کنترل خود می کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.