تور کنسرت های گروه مضراب در اروپا ادامه پیدا می کند

۲۸م آذر ،

موسیقی ایرانیان – ابراهیم مولائی: گروه موسیقی «مضراب» به سرپرستی حمید متبسم و صدای سپیده رئیس السادات که با کنسرت‌هایی تحت عنوان «زمزمه‌ها» پاییز امسال در کانادا و اروپا به روی صحنه رفت، پس از بازتاب خوبی که این کنسرت‌ها داشت در ماه ژانویه ۲۰۲۴ برابر با دی ماه بار دیگر با چهار برنامه در شهرهای رتردام، مول‌هایم، زوریخ و مونیخ به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان، کنسرت مول‌هایم این گروه توسط بزرگ‌ترین رادیوی اروپا WDR، برنامه ریزی و حمایت شده و ضبط آن از این رادیو به مدت دوساعت پخش خواهد شد.

محمود خوشنام پژوهشگر موسیقی در ارتباط با کنسرت این گروه و اجرای «زمزمه‌ها» در شهر کلن آلمان چنین می‌نویسد:

«متبسم به نظر می‌رسد که از چند سال پیش هدف‌های سالم بلند پروازانه‌ای را برای خود برگزیده است که اگر با همین کوشش و ایستادگی کار را ادامه بدهد به یکایک آن‌ها دست خواهد یافت. چرا که نه؟

او تاکنون سه چهار ارکستر کوچک و بزرگ را در داخل و خارج ایران سازمان داده (دستان، مضراب، پردیس) و به تناوب برای آن‌ها برنامه می‌گذارد. «سیمرغ» را که به یاد دارید، پروژه‌ای که سه چهار سال زمان و توان او را در تهیه و تنظیم و تدارکات اجرایی آن در ایران و هلند به کار گرفت و خوشبختانه و بر خلاف نظر بدبینان، حرفه‌ای موفق از کار درآمد. سیمرغ ویژگی‌های یکتایی داشت. گزینش متنی دشوار از فردوسی، به کار گیری گروه آواز جمعی در یک گروه سنتی، بهره گیری از صدای شجریان جوان (همایون) در شیوه‌های غیر مرسوم آوازی و… موفقیت پروژه سیمرغ طبعا سبب تقویت اعتماد به نفس در متبسم شد و او را ترغیب کرد که همچنان به راه‌های تازه برود.

او در زمزمه‌ها، تفرج و تفننی کرده است در مجموعه شعری از شفیعی کدکنی که همین عنوان را بر پیشانی دارد. متبسم که ارادتی ویژه به کدکنی دارد پیش از این هم روی دو سه قطعه شعر از او از جمله «دیباچه» (به نام گل سرخ) کار کرده بود. حالا که کار سیمرغ تمام شده و فراغ بالی پیدا کرده، خواسته شعر او را بیشتر بکاود و آن را به موسیقی خود یا موسیقی خود را به شعر او یا هر دو بیاراید.

موسیقی متبسم از جنس زمزمه هاست و لطافت شاعرانه از آنجاری است. سازآرائی‌های اندیشیده شده، لطافت ملودی‌ها را برجسته می‌سازد. صدای خواننده نیز از جنس شعر و آهنگ است.»

لازم به ذکر است که مسئول هماهنگی گروه مضراب در گفت‌و‌گویی با پایگاه اینترنتی موسیقی ایرانیان از ادامه این کنسرت‌ها در سال ۲۰۲۴ در آمریکای شمالی خبر داد.

برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با این پروژه می‌توانید به پایگاه اینترنتی www.mezrab.eu مراجعه کنید.

منبع: موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir


موسیقی ایرانیان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.