توسعه صنایع تبدیلی در گرو رونق کشاورزی پایدار

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

سالانه بیش از۷۵۰هزار تن محصولات کشاورزی و باغی در استان چهارمحال و بختیاری تولید می شود که بطور متوسط حدود ۲۵درصد از این محصولات بعلت نبود صنایع تبدیلی و یا حمل و نقل نامناسب در این استان از بین می رود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران،مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری می گوید: ۲۶درصد از محصولات باغی، ۷درصد از محصولات دامی و۳۰ درصد از محصولات کشاورزی چهارمحال و بختیاری بعلت نبود صنایع تبدیلی از بین میرود. 

طهمورث فتاحی می افزاید: این حجم تولید به دلیل نبود بازار کافی برای مصرف تازه خوری(به طور متوسط حدود ۳۵درصد از محصولات کشاورزی به صورت تازه مصرف می شود، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و انبارهای مکانیزه ذخیره محصول و راه اندازی نشدن بازار بورس محصولات کشاورزی باعث ضرر و زیان کشاورزان چهارمحال و بختیاری شده است.

وی ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش‌های باغبانی، دام و زراعت را از اولویت‌های توسعه کشاورزی در استان بیان می کند و می گوید: با توجه به اینکه حدود ۲۵درصد از محصولات باغی استان به دلیل نبود واحدهای فرآوری به ضایعات تبدیل می شود، برهمین اساس ایجاد واحدهای نگهداری محصولات باغی، بسته بندی انواع میوه و صنایع تبدیلی مرتبط باید جزو اولویت های اساسی استان قرار بگیرد.

وی نبود سرمایه گذار و کمبود نقدینگی را از مهمترین مشکلات پیش روی توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی می داند و می گوید: توسعه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی نیازمند سرمایه گذاری و راهکارهایی برای تشویق و جذب سرمایه گذار و رفع موانع دریافت تسهیلات از بانکهاست.

استاندار چهارمحال و بختیاری هم می گوید: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در چهارمحال و بختیاری منجر به کاهش مهاجرت از این استان به کلانشهرها و حتی مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها می شود. 

آقای سلیمانی به مهاجرت معکوس ۱۶خانواده شهرنشین به روستا با بهره برداری از دهکده تولید قارچ در روستای قلعه ممکای شهرستان کیار چهارمحال و بختیاری اشاره می کند و می گوید: این واحد تولیدی با اشتغال۹۰نفر تمام وقت و ۱۵ نفر نیمه وقت سالانه بیش از ۸۰۰تن قارچ دکمه ای تولید و روانه بازار می کند. 

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری هم می گوید: کمبود صنایع بسته بندی خلاء مهم توسعه باغداری در این استان است.

به گفته آقای نوربخش، سالانه ۲۲هزار تن بادام از باغات استان چهارمحال و بختیاری برداشت می شود که۷۰درصد این محصول به هند صادر می شود.

وی می گوید: به دلیل نبود کارخانه بسته بندی بادام در چهارمحال و بختیاری، باغداران این محصول را به قیمت پایین به صورت فله به مباشران می فروشند و محصول تولیدی باغداران این استان در استان های همجوار بسته بندی و به کشورهای مختلف صادر می شود.

نوربخش با اشاره به تولید سالانه ۳۵هزار تن هلو در چهارمحال و بختیاری می گوید: نبود صنایع فراوری، بسته بندی و کمپوت، فقدان سردخانه و استفاده نکردن از شیوه های نوین نگهداری از عوامل ضایع شدن بخش عمده هلوی تولید شده در این استان است.

وی به تولید ۶۰هزار تن انگور در چهارمحال و بختیاری هم اشاره می کند و می افزاید: سالانه ۱۶هزار تن از این محصول در استان از بین می رود و ایجاد صنایع تبدیلی”آبغوره”،”پودر غوره”و کنستانتره یکی از مهمترین نیازهای صنایع تبدیلی در این استان است.

کارشناسان، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش صادرات و کاهش واردات، ایجاد ارزش افزوده و جذب نیروی مازاد کار کشاورزی را از جمله ضرورت های توجه به صنایع تبدیلی و زیرساخت های این بخش می دانند و می گویند شکل گیری صنایع تبدیلی و تکمیلی و ایجاد صنایع بسته بندی محصولات کشاورزی در کنار ساخت سردخانه ها و انبارهای مکانیزه نگهداری محصول نقش مهمی در حمایت از کشاورزان و توسعه بخش کشاورزی استان دارد.

کارشناس جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری می گوید: در بخش محصولات باغی این استان مانند هلو، بادام و گردو، در بخش کشاورزی نظیر سیب زمینی و در بخش شیلات بسته بندی ماهی ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی ضروری است.

آقای ثابت با اشاره به این که ایجاد صنایع تبدیلی یکی از سودمندترین ارتباطات بین دو بخش صنعت و کشاورزی است، می افزاید: این صنایع از میزان بیکاری های دائمی و فصلی در مناطق روستایی می کاهد و به افزایش تولیدات، بهره وری، ایجاد فرصت های شغلی، تأمین نیازهای اساسی، پیوند با دیگر بخش های اقتصادی و کاهش نابرابری های منطقه ای منجر خواهد شد.

انتهای پیام/

— .

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.