توضیحات رییس‌کمیسیون اصل۹۰ در مورد شکایت از رئیس‌جمهور

ایران > قانونگذاری– ممتازنیوز:
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با استناد به اصول ۹۰، ۱۲۲ و ۱۴۰ قانون اساسی در اخطاری توضیحاتی راجع به موضوع شکایت مجلس از رییس جمهور مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی پورمختار در صحن علنی مجلس با اشاره به انتشار یافتن خبرهای در خصوص شکایت رئیس مجلس و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ از رئیس جمهور و به دنبال آن احضار احمدی‌نژاد به دادگاه کیفری گفت: در سال ۸۹ و در مجلس هشتم سه موضوع از طریق کمیسیون اصل ۹۰ و در راستای اجرای ماده ۲۳۶ آیین نامه بررسی شد و مجلس نیز در مصوبه‌ای تایید کرد که تخلفی از سوی رئیس جمهور انجام شده است.

به گفته وی، عدم معرفی به موقع وزیر ورزش و جوانان، عدم پرداخت بودجه مترو به رغم مصوبه مجلس و عدم ارسال اساسنامه وزارت نفت جهت تصویب در مجلس سه موردی است که با تایید مجلس از سوی رئیس جمهور تخلف صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ خاطر نشان کرد: از این موارد دو مورد در صحن علنی مجلس بررسی و طبق ماده ۲۳۶ آیین نامه مجلس تخلف را تایید کرده و آن را برای بررسی به دستگاه قضایی فرستاده است. این مصوبه مجلس بوده و ربطی به رئیس مجلس ندارد. شکایتی از سوی شخص رئیس مجلس صورت نگرفته است.

وی افزود: متاسفانه چنین وانمود می‌شود که این شکایت به موضوع اتفاقات جلسه استیضاح وزیر کار و حضور رئیس جمهور در آن جلسه برمی‌گردد در صورتی که چنین موضوعی مطرح نیست و ربطی به شکایت رئیس مجلس ندارد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ تاکید کرد: وقتی در مجلس تخلفی اثبات شده و به تصویب می‌رسد به تبع آن به قوه قضاییه شکایت ارسال می‌شود طبیعتا همه مجلس نمی‌تواند پای این شکایت را امضا کند و آن شکایت با امضای رئیس مجلس ارسال می گردد لذا موضوع شکایت شخصی از سوی رئیس مجلس نیست.

وی ادامه داد: کمیسیون اصل ۹۰ گزارشی را درصحن علنی قرائت کرد که به تبع آن در اجرای مقررات کمیسیون آن گزارش به دستگاه قضایی فرستاده شد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به اخطار کوچک‌زاده در همین رابطه گفت: این صحبت که آقای کوچک‌زاده گفت بی‌تدبیری صورت گرفته، درست نیست چون وقتی پرونده‌ای در دستگاه قضایی تشکیل می‌شود موضوع محرمانه است و ما نیز این را علنی نکردیم. دولت روز قبل بر روی پایگاه اینترنتی خود این شکایت را مطرح کرد و آغاز به جوسازی کرد.

پورمختار افزود: طبق اصل ۱۴۰ قانون اساسی دستگاه قضایی حق دارد که در دادگاه‌های عمومی به این شکایات رسیدگی کند.


RSS
ماخذ:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.