تولید پژو ۲۰۶ متوقف نشد

جام جم آنلاین: روز گذشته خبر توقف تولید پژو ۲۰۶ بلافاصله پس از قرار گرفتن روی خروجی یکی از خبرگزاری‌ها از سوی مسوولان ایران‌خودرو تکذیب شد.

هر چند در ماه‌های گذشته بارها خبر کاهش تولید برخی از خودروها تحت‌تاثیر تحریم و افزایش هزینه‌های تولید شایع شده است، اما این بار انتشار خبر توقف تولید پژو ۲۰۶ با واکنش فوری ایران‌خودرو مواجه شد.

برخی مسوولان این شرکت انتشار چنین اخباری از سوی رسانه‌ها را باعث سوءاستفاده دلالان و التهاب در بازار می‌دانند و به گفته آنها روز گذشته با انتشار این خبر قیمت ۲۰۶ در حد دو تا سه میلیون تومان در بازار افزایش یافته است.

با این حال برخی از فروشندگان خودرو به «جام‌جم» اعلام کردند که قیمت انواع خودرو از مهر سال گذشته رو به افزایش گذاشته و در برخی از خودرو‌ها این افزایش قیمت به چهار میلیون تومان رسیده است، اما قیمت انواع خودرو ۲۰۶ در روز گذشته تغییری نداشت.

فعالان بازار خودروعنوان می‌کنند که تولید برخی از انواع خودرو بخصوص از نوع اتوماتیک با کاهش روبه‌رو بوده و همین مساله قیمت این نوع خودرو‌ها را افزایش داده است.

روز گذشته خبرگزاری فارس مدعی شد، از حدود یک هفته پیش تولید پژو ۲۰۶ به دلیل برخی مشکلات فنی در ایران‌خودرو متوقف شده است.

همچنین پارکینگ ایران خودرو مملو از پژو ۲۰۶هایی است که به مرحله نهایی و تحویل به مشتری رسیده‌اند.

در پی انتشار این خبر، حسین نجار، قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو در امور تولید با تکذیب خبر توقف تولید خودروی پژو ۲۰۶ اعلام کرد تولید این خودرو نه‌ فقط کاهش نیافته بلکه در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، برنامه افزایش تولید محصولات ایران خودرو بخصوص پژو ۲۰۶ در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: پژو ۲۰۶ یکی از محصولات پرفروش ایران خودرو است و با توجه به ترکیب تولید و تنوع محصولات، ایران خودرو برنامه منظمی برای تولید و عرضه محصولات خود به بازار دارد.

مشکل تامین مواد اولیه و قطعات

آمارهای رسمی حکایت از آن دارد که در حال حاضر تولید بخش قابل توجهی از قطعات خودرو در داخل صورت می‌گیرد که البته درصد خودکفایی بنا به نوع خودرو متفاوت است.

در حال حاضر تامین قطعات ۶۰ درصد تندر ۹۰، ۸۰ درصد پژو ۲۰۶ و بالای ۹۵ درصد سمند، پژو پارس، روآ و پراید در داخل انجام می‌شود. اما با این وجود قطعه‌سازان نیز در شرایط تحریمی برای ورود برخی از مواد اولیه و قطعات موردنیاز تولید با مشکلات تاخیری روبه‌رو هستند.

در همین حال، احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان با تکذیب خبر توقف تولید ۲۰۶ به« جام‌جم» گفت: هر چند هنوز آمار رسمی تولید خودرو در فروردین منتشر نشده است، اما برآورد‌ها نشان می‌دهد تولید فروردین نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش روبه‌روست، اما این خبر که تولید آن متوقف شده باشد صحت ندارد.

وی افزود: در حال حاضر ۸۰ درصد ۲۰۶ تولید داخلی است، اما در تامین ۲۰ درصد قطعات موردنیاز از خارج با مشکلاتی مواجه هستیم ضمن آن که در همان ۸۰ درصد تولید داخل نیز مواد اولیه قطعه‌سازان با تاخیر وارد کشور می‌شود که همین مساله تولید را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: در حال حاضر شرایط به‌ گونه‌ای است که برخی خودروهای داخلی با حاشیه زیان تولید می‌شود و ضروری است برای از بین بردن اختلاف قیمت کارخانه با بازار اجازه داده شود که علاوه بر خودرو‌های تجاری و کامیون، باقی خودرو‌ها نیز در حاشیه بازار فروخته شود.

نعمت‌بخش تصریح کرد: طبق تصمیم مثبتی که در اسفند سال گذشته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته شد اجازه داده شد که خودرو‌های سواری بالای ۴۵ میلیون تومان قیمت و کامیون‌ها در حاشیه بازار فروخته شود که این تصمیم تاثیرات خوبی بر بازار گذاشت به طوری که قیمت ماکسیما از ۶۵ میلیون تومان به ۵۸ میلیون تومان کاهش یافت، بنابراین اگر اجازه داده شود که این اتفاق برای سایر خودرو‌های سواری نیز بیفتد قیمت‌ها تعدیل می‌شود.

عبدالله بابایی، معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو نیز با اشاره به این ‌که تولید ۲۰۶ از ۱۴ فروردین تاکنون به حدود ۹ هزار دستگاه رسیده است، گفت: این میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو تا سه درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گفته وی با سیاست‌هایی که ایران خودرو برای افزایش درصد خودکفایی تولید در پیش گرفته و با توجه به بحث حمایت از تولید ملی، برنامه افزایش تولید و عرضه منظم در دستور کار است.

سیما رادمنش – گروه اقتصاد


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.