تولید داروی «دفروزیروکس» برای بیماران تالاسمی تا پایان سال در کشور

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

104_413.jpg

مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو از تولید داروی خوراکی بیماران تالاسمی تحت عنوان «دفروزیروکس» در داخل کشور تا پایان سال جاری یا حداکثر سه ماه اول سال ۹۲ خبر داد.

دکتر محمد عبده‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار«سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه قسمت عمده داروهای بیماران تالاسمی، خوراکی و تولید داخل می باشند، اظهار کرد:‌ برای تامین داروهای خوراکی بیماران تالاسمی نیازی iبه واردات نداریم، البته کمتر از ۲۰ درصد داروهای خوراکی بیماران تالاسمی خارجی می باشند زیرا بعضی بیماران که iبه داروهای ایرانی iبه هر سبب حساسیت دارند، ناچارند از این داروها استفاده کنند.

وی ادامه داد: داروهای خارجی هم از امسال دردسترس بیماران قرار گرفته است و وزارت iبهداشت علاوه بر اینکه برای داروی ایرانی پوشش یارانه‌ای در نظر گرفته است، داروی خارجی را که در مرحله تولید داخل است و تا پایان امسال یا حداکثر سه ماهه اول سال ۹۲ با همان برند و از همان کمپانی در داخل iبه تولید می‌رسد ، پوشش می‌دهد.

عبده زاده با بیان اینکه نام ژنریک این دارو «دفروزیروکس» است عنوان کرد: هم اکنون این دارو نیز که هنوز آماده تولید در داخل کشور نشده است، iبه اندازه کافی وارد شده و مشکلی در تامین، ذخیره سازی و دسترسی داروهای خوراکی وجود ندارد.

همه داروهای بیماران تالاسمی بیمه می باشند

وی با اشاره iبه پوشش بیمه‌ای ۲۰۲ قلم دارو از سوی سازمان‌های بیمه گر گفت: با تحقق کامل پوشش‌های بیمه‌ای، می‌توان گفت همه داروهای بیماران تالاسمی بیمه می باشند. داروهای تازه تالاسمی هم تحت پوشش ۹۰ درصدی قرار گرفته است. iبه این معنا که اگر بیماری دفترچه بیماران خاص هم نداشته باشد، بیمه ۹۰ درصد iبها دارو را تقبل می‌کند. البته بیماران خاص عموما داروهایشان رایگان است.

عبده زاده اضافه کرد: یک آرامش نسبی را با تلاش و هماهنگی میان وزارتخانه، انجمن و بیمه‌ها در حوزه داروهای بیماران تالاسمی شاهد هستیم و یک دیدگاه تعاملی ایجاد شده است. iبه همین خاطر در مواردی که در مقاطعی کمبود ایجاد شود، بیماران بدون دارو نمی‌مانند.

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو درباره تامین و تدارک داروهای بیماران تالاسمی توضیح داد: پیش‌بینی‌های لازم را از سال قبل انجام دادیم و در تامین و تخصیص ارز، پوشش یارانه و برنامه‌های توزیعی، برنامه ریزی کردیم و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.