تولید سالانه دو میلیون تن اتیلن در کاویان در آینده/پروژه به خاطر کمبود خوراک دو فاز شد

۲۸م آذر ،

4-360.jpg

مدیر عامل مجتمع پتروشیمی کاویان با بیان این‌که این مجتمع یکی از بزرگترین مجموعه‌های تولید اتیلن کشور است بر توان تولید سالانه دو میلیون تن اتیلن در این مجتمع تاکید کرد و گفت: فاز دوم کاویان براساس برنامه ریزی باید تا خرداد ماه راه اندازی شود که این موضوع در صورت تامین خوراک و تجهیزات مورد نیاز امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا امیری با اشاره به شکل گیری کاویان با هدف تزریق اتیلن به خط لوله اتیلن غرب گفت: هدف این بود که توسعه پتروشیمی فقط محدود به مناطقی که خوراک در دست دارند نباشد و توسعه به دیگر مناطق کشور هم برسد. بنابراین وظیفه کاویان تامین خوراک واحدهای پتروشیمی است.

وی با اشاره به تامین اتیلن مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی اندیمشک، پلیمر کرمانشاه، کردستان، لرستان، میاندوآب و مهاباد گفت: طرح کاویان از سال ۸۵ آغاز شد و با توجه به شرایط خاص بین المللی و فشارها اجرای طرح با معضلات بسیاری مواجه شد.

مدیر عامل مجتمع پتروشیمی کاویان ادامه داد: کاویان جزو مجموعه‌هایی است که توانسته با ترفندهای مدیریتی بر محدودیت‌ها فائق آید و یکی از پلنت‌های در مجموعه تولید قرار گرفته و به خط لوله اتیلن غرب تزریق می‌شود.

امیری با تاکید بر این‌که تحریم‌ها تمرکز را به سمت بومی سازی سوق داده است گفت: بیش از ۶۵ درصد از قطعات مجتمع کاویان توسط سازندگان داخلی ساخته شده است. از نظر ارزی ۶۵ درصد قطعات داخلی و ۳۵ درصد خارجی و از نظر ارزشی ۶۰درصد خارجی و ۴۰ درصد داخلی می باشند.

وی با اشاره به اخذ فاینانس از صندوق ذخیره ارزی برای پروژه کاویان گفت: ۳۹۰ میلیون یورو توسط صندوق ذخیره ارزی به پروژه کاویان اختصاص داده شد و ۴۵۰ میلیارد تومان نیز بودجه ریالی این پروژه است. بانک عامل کاویان بانک صنعت و معدن بوده و از مبلغ ریالی پروژه ۲۶۰ میلیارد تومان آورده سرمایه گذاران و مابقی افزایش سرمایه بوده است.

مدیر عامل مجتمع پتروشیمی کاویان با بیان این‌که پیش بینی شده که سرمایه کاویان در طول شش سال بازگشت داشته باشد دربارهٔ بدهی مجتمع به پیمانکاران، گفت: پیمانکاران با پروژه بسیار همراه بودند؛ بخشی از بدهی ما به آن‌ها باقی مانده که مبلغ درشتی نیست که از بعد از به تولید رسیدن بازپرداخت می گردد.

امیری همچنین دربارهٔ تامین خوراک برای کاویان گفت: قرار بود از فازهای ۱۵ و ۱۶ و فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی یک میلیون متر مکعب اتان به مجتمع داده شود و بقیه اتان مورد نیاز از فازهای ۹ و ۱۰ و همچنین فازهای چهار وپنج تامین شود اما با توجه به تاخیر در کار فازهای ۱۵ و ۱۶ و فازهای ۱۷ و ۱۸، ۵۰ درصد خوراک یک فاز را از مازاد اتان فازهای عمدتا ۹ و ۱۰ و پس از آن فازهای چهار و پنج می گیریم.

وی با تاکید بر این‌که کاویان به دو میلیون و ۵۳۴ هزار تن خوراک نیاز دارد، گفت: هشت کوره در کاویان فعال می باشند و یک کوره به صورت استندبای قرار دارد. هر کوره حدود ۳۰ تن خوراک می خورد که در مجموع کوره‌های کاویان به ۲۴۰ تن خوراک احتیاج دارند؛‌۱۶۰ تن خوراک تازه از خارج دریافت می‌کنند و ۸۰ تن خوراک برگشتی داخل واحد است.

مدیر عامل مجتمع پتروشیمی کاویان با بیان این‌که ۶۵ درصد از اتان شکسته شده در کوره‌ها تبدیل می‌شوند و بخشی به صورت اتان باقیمانده به چرخه برمیگردد.

امیری با بیان این‌که دو فاز مجتمع کاویان دو میلیون تن اتیلن تولید خواهد کرد در مقایسه تولید این مجتمع با جم گفت: کاویان بزرگتر از جم می گردد اما هر واحد این مجتمع یک میلیون تن تولید دارد. اما هر واحد جم ۲۰۰ هزار تن بیشتر تولید اتیلن دارد.

وی با بیان این‌که تاکنون ۱۰ هزار تن اتیلن در کاویان تولید کردیم گفت: چهار هزار و ۶۰۰ تن از اتیلن تولیدی به خط اتیلن غرب تزریق شده، سه هزار و ۹۰۰ تن به آریاساسول داده شده و مابقی در مخازن ذخیره شد.

کاویان به خاطر کمبود خوراک دو فاز شد

مدیر عامل مجتمع پتروشیمی کاویان با اشاره به پروژه کاویان گفت: کل پروژه در یک فاز انجام شده اما به خاطر کمبود خوراک و منابع مالی در راه اندازی پروژه به دو فاز تبدیل شد که فاز اول الان در سرویس قرار دارد.

امیری با بیان این‌که بخشی از قطعات فاز دو هنوز راه اندازی نشده‌اند گفت: طبق برنامه ریزی فاز دو کاویان قرار است تا خرداد ماه وارد سرویس شود و ما امیدواریم به آن زمان برسد اما بخشی ازکار مربوط به تامین قطعاتی است که در حال ساخت است.

وی با اشاره به سهامداران مجتمع کاویان که شامل صندوق بازنشستگی نفت، مجتمع باختر و شرکت‌های وابسته و شرکت پانیز می گردد، دربارهٔ قیمت اتیلن در داخل گفت: قیمت هر تن اتیلن در داخل ۹۵۰ دلار است و نرخ اتان دریافتی فعلا به ازای هر تن ۱۷۵ دلار است.

مدیر عامل مجتمع پتروشیمی کاویان افزود:‌هر واحد مخزن اتیلن دارد و ۳۲ هزار متر مکعب اتیلن ذخیره می‌کند که در مجموع حدود ۱۶- ۱۷ هزار تن اتیلن ذخیره می‌شود.

امیری با اشاره به مشکل مجتمع پتروشیمی کرمانشاه در مورد رطوبت‌زدایی اتیلن گفت: امیدواریم تا پایان هفته مشکل کرمانشاه حل شود و این مجتمع به محض اتمام نصب خشک‌کن برای خشک کردن رطوبت وارد مدار می‌شود.

وی دربارهٔ انگیزه کاویان برای عدم صادرات اتیلن گفت: در حال حاضر صادرات اتیلن در کشور با محدودیت روبرو است و از سوی دیگر هلدینگ باختر که سهامدار کاویان است در تمام شرکت‌ها سهم عمده دارد بنابراین شکل گیری کاویان از الزامات تامین خوراک است و تمام شرکت ها از نظر دریافت خوراک وابسته به شرکت ملی صنایع پتروشیمی می باشند.

گچساران نیز تامین کننده اتیلن غرب می‌شود

مدیر عامل مجتمع پتروشیمی کاویان با بیان این‌که پتروشیمی گچساران نیز درآینده می تواند به خط اتیلن غرب، اتیلن تزریق کند گفت: همچنین در منطقه ویژه ماهشهر می توان اتیلن دریافت و به این خط تزریق کرد.

امیری با اشاره به لزوم وجود کمپرسورها پس از مجتمع کرمانشاه در خط اتیلن غرب گفت:‌در حال حاضر تولید گاز با فشار ۳۰ کیلو در خط اتیلن غرب تزریق می‌شود و تا پلیمر کرمانشاه به فشار ۲۲ کیلو نیاز است و مشکلی دراین زمینه نیست اما برای ادامه مسیر باید کمپرسور حتما در سرویس قرار گیرد؛‌ آن موقع اتیلن دیگر نه مایع است و نه گاز. بلکه خواص خود را دارد.

دلیل تاخیر در تزریق اتیلن به خط لوله اتیلن غرب

وی با اشاره به سبب تاخیر در تزریق اتیلن گفت: تجهیزات برای کاویان با تاخیر تامین شد البته خط لوله نیز پس از تست مشخص شد که دارای مشکلاتی است که اکنون برطرف شده و کارها تقریبا با هم پیش رفت.

مدیر عامل مجتمع پتروشیمی کاویان با بیان این‌که حداقل بیش از یک میلیارد دلار در پروژه کاویان سرمایه‌گذاری شده است، به ایجاد شغل دائمی حدود هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی تاکید کرد و گفت: برای انتقال اتیلن، اتیلن با دمای منفی ۱۰۴ درجه سانتیگراد تبدیل به مایع می گردد و قیمت حمل آن بسیار بالاست. اما چون محصول اولیه تولید است معمولا تقاضا برای خرید آن وجود دارد.

امیری افزود: هر واحد کاویان حدود چهار هزار متر مربع در ساعت از آب دریا استفاده می کند و ۴۵۰ تن در ساعت تولید بخار صورت می‌گیرد. در هر واحد اولفین بخار ۱۲۰ کیلو تولید می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر برق کاویان از طریق مبین تامین می گردد اما در آینده با تکمیل مجتمع دماوند برق را از آنجا می گیریم.

تولید سه هزار تن اتیلن در هر واحد

مدیر عامل مجتمع پتروشیمی کاویان با تاکید بر این‌که در صورت تامین خوراک هر واحد سه هزار تن اتیلن تولید می‌کند، هزینه تمام شده تولید را در یک ماه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان پیش بینی کرد و گفت: هزینه خوراک ۱۵۰ دلار و هزینه اتیلن ۷۵۰ دلار است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.