تولید طلای ۱۴عیار فقط با نظر مثبت مردم و تولید کنندگان

۳۰م دیماه ،


بهادر کاظمی امروز در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر؛ با اشاره به اینکه اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا چند ماهی است پیشنهاد افزودن یک عیار رسمی دیگر به عیارهای قبلی طلا را مطرح کرده است افزود: در صورتی که در نظرسنجی از مصرف کنندگان ( مردم) ، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان طلا به این نتیجه برسیم که از عیار ۱۴ استقبال می گردد، نظر نهایی استاندارد را در این زمینه اعلام خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه قرار است نتیجه نظرسنجی تا پایان بهمن اعلام شود گفت: تا زمانی که سازمان استاندارد عیار ۱۴  را به عنوان عیار رسمی نپذیرفته است، هیچ تولیدکننده و فروشنده ای اجازه تولید و عرضه طلا با عیار ۱۴ را ندارد و در صورت ملاحظه این نوع مصنوعات توقیف خواهد شد.

کاظمی گفت: عیارهای رسمی کشور عیار ۱۸ ، ۲۰ و ۲۲ است که به ترتیب درصد خلوص طلای آنها ۷۵۰، ۸۳۳ و ۹۱۶ نسبت به هزار است  و در صورتی که عیار ۱۴ به آن اضافه شود درصد خلوص طلای آن ۵۸۴ خواهد بود.

وی تاکید کرد: پیشنهاد ارائه شده از طرف اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا برای رونق فضای کسب و کار مطرح شده است، چون مصنوعات طلا هم اکنون به سبب گرانی متقاضی کمتری دارد و تولیدکنندگان آن با فضای رکود کسب و کار مواجه اند.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد و سیستم های کیفیت سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: این موضوع در کارگروه تخصصی سازمان ملی استاندارد با حضور بخش خصوصی مرتبط ، سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، بانک مرکزی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا در حال بررسی است .

وی با برشمردن مزایا و معایب این طرح گفت: افزایش فضای کسب و کار و تنوع در عیار از مزیت های این پیشنهاد و مشکل نظارت و کنترل بازار به لحاظ کاهش عیار و امکان تقلب از معایب این طرح است.

وی در باره شیوه تشخیص عیار مصنوعات طلای موجود در بازار با توجه به سه عیارهای رسمی کشور گفت: عیارهای رسمی معمولا در نقاط مشخصی تولید می شوند به طور مثال عیار ۲۰ بیشتر در یزد و عیار ۱۸ در تهران، اما چون تشخیص عیار به صورت چشمی امکان پذیر نیست افزودن عیار ۱۴ به عیار رسمی امکان تقلب را افزایش می دهد .

کاظمی در عین حال تاکید کرد:  در صورتیکه نظرسنجی ها نشان دهد مردم و تولیدکنندگان از طلای با عیار ۱۴ استقبال کنند، سازمان ملی استاندارد هم در طول سه تا چهار ماه تلاش می کنند سیستم مراقبتی آن را به نوعی طراحی کند تا امکان کنترل آن بوجود آید.

وی یادآور شد: در حال حاضر بیشتر مصرف کنندگان در هنگام خرید به فروشنده اعتماد می کند و راهی برای تشخیص ظاهری عیار طلا وجود ندارد به همین سبب به مردم پیشنهاد می کنیم از مکان هایی خرید کنند که مجوز معتبر داشته باشند.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد و سیستم های کیفیت سازمان ملی استاندارد افزود: در صورتی که خریداران در مصنوعات خریداری شده طلا دچار شبهاتی شدند می توانند به اداره کل استاندارد استان ها مراجعه کنند .


IRIBNews RSS TopNews
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.