تولید پارچه چادر مشکی در کشور مرقون به صرفه نیست

ˈعلیرضا همدانیانˈ روزشنبه در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که چرا با وجود کارخانجات متعدد ریسندگی و بافندگی در استان و همچنین نیاز روز کشور به پارچه چادر مشکی همچنان شاهد واردات این محصول هستیم، افزود: به طور فعال کارخانه نساجی چادر مشکی در استان اصفهان وجود ندارد و این صنعت در کل کشور نیز بسیار محدود است.

وی اظهارداشت: قابلیت اجرای این کار در استان اصفهان وجود دارد ولی از نظر توجیه اقتصادی نیاز سالانه کشور بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون متر مربع پارچه است.

معاون برنامه ریزی استاندار اصفهان گفت: تازمانیکه واردات این محصول با حجم کنونی از خارج کشور صورت گیرد، تولید در داخل به صرفه نیست.

به گفته وی، از طرف دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز احداث چنین کارخانه ای را باید به تعداد محدود صادر کند تا سرمایه گذار به طور جدی وارد عرصه تولید شود.

همدانیان تاکید کرد: در گذشته با مطرح شدن این موضوع، استان اصفهان برای تولید پارچه چادر مشکی انتخاب و جلسات متعددی میان سرمایه گذار با تولیدکنندگان ژاپنی برای ورود تجهیزات انجام شد اما در همان مراحل اولیه مجوز ۲۷ کارخانه تولید چادر مشکی در کشور صادر شد.

وی اضافه کرد: باتوجه به حجم تقاضای موجود در بازار، سرمایه گذاری با مشکل مواجه شد.

وی با بیان اینکه نخ چادر مشکی کالایی وارداتی است، افزود: واردات این محصول با وقوع مسایل بین المللی به مشکل برخورد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تولید هر محصول در داخل کشور باید از لحاظ هزینه و سود تناسب داشته و توجیه پذیر باشد.

وی با ذکر مثالی گفت: تولید کنسرو ماهی جنوب در اصفهان منطقی نیست زیرا هزینه های مازاد از جمله حمل و نقل، سردخانه و دسترسی به دریا عواملی است که تولید این محصول را برای این استان غیر اقتصادی می کند و برعکس احداث کارخانه پوره سیب زمینی در فریدن و کمپوت سیب درختی در سمیرم منطقی است.

ت/۷۱۴۳/۱۰۴۲/۱۰۱۱

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.