تولید ۸۱ میلیون متر مکعب گاز شیرین از فاز ۱۲ پارس جنوبی

فلاح‌نژاد با اشاره به این‌که فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی معادل سه فاز استاندارد است، گفت: با تکمیل کل طرح توسعه ۸۱ میلیون مترمکعب گاز قابل برداشت است.

به گزارش خبر نگار اقتصادیممتازنیوز، رسول فلاح‌نژاد مجری طرح توسعه‌ فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی  در مراسم بازدید از پروژه فاز ۱۲پارس جنوبی با بیان این مطلب گفت: فاز ۱۲ بزرگترین فاز پارس جنوبی است که عملا با دیگرفازهای پارس جنوبی تفاوت دارد که بخش دریا جلوتر از بخش خشکی فعالیت خود را ادامه می دهد.
وی تصریح کرد: ، قراردادهای ‘ای پی سی ‘ دوم و سوم مرتبط با بخش فرآوری گاز و میعانات گازی است که هر دو بخش ۷۵ درصد پیشرفت دارد. که در این فاز ۱۲۰ بشکه معیانات گازی، ۷۵ تن گوگرد تولید می شود اگر از مخزن شروع کنیم سه خط لوله گاز را از مخزن به خشکی منتقل می شود که احداث دو خط لوله نهایی شده و یک خط لوله در حال گذراندن مراحل تست نهایی است.
فلاح نژاد  با تاکید بر این‌که تا پایان امسال امکان تولید ۱۲٫۵ میلیون مترمکعب گاز از این فاز امکان‌پذیر می‌شود، گفت: کل طرح توسعه‌ فاز ۱۲ پارس جنوبی ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.
به گفته‌ وی درصد پیشرفت ساخت پالایشگاه خشکی فاز ۱۲، ۷۶ درصد و بخش دریایی آن ۷۹ درصد است.
مجری طرح توسعه‌ فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی با بیان این‌که خط لوله فاز ۱۲ پارس جنوبی طولانی‌ترین خط لوله در مقایسه با فاز‌های ۳۵ ماهه است، گفت: ساخت ۴۵۰ کیلومتر خط لوله این فاز به اتمام رسیده و تست آن نیز با موفقیت انجام شده است.
فلاح‌نژاد با اشاره به این‌که فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی معادل سه فاز استاندارد است، گفت: با تکمیل کل طرح توسعه ۸۱ میلیون مترمکعب گاز قابل برداشت است.
مجری طرح توسعه‌ فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی با اشاره به این‌که در طرح توسعه فاز ۱۲، چهار سکوی نفت و ۴۵ حلقه چاه حفاری می‌شود، گفت: حفر ۱۲ حلقه چاه سکوی a به اتمام رسیده است و حفر ۱۰ حلقه چاه سکوی c نیز تا دو ماه آینده تکمیل می‌شود. هم‌چنین چاه‌های سکوی b نیز در حال حفاری است.
وی با اشاره به این‌که پایه سکوهای این فاز نصب شده است، اعلام کرد: اولین سکوی فاز ۱۲ با ۹۱ درصد پیشرفت تا دو ماه دیگر آماده‌ نصب است.
مجری طرح توسعه‌ فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی با اشاره به این‌که به دلیل ملاحظات زیست‌محیطی مشعل‌های این فاز به جای خشکی در دریا نصب شده است، گفت: درصد بازیافت گوگرد از گاز تولیدی فاز ۱۲، ۹۹٫۶ درصد است.
فلاح نژاد با اشاره به این‌که توسعه‌ فاز ۱۲ توسط پترو پارس در قالب قرار‌داد بیع متقابل در حال اجراست، در مورد سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این طرح نیز گفت: باید هفت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گیرد که تاکنون پنج میلیارد دلار هزینه شده است و این سرمایه‌‌گذاری صورت گرفته در فاز ۱۲ پارس جنوبی در کمتر از یک‌سال از تکمیل طرح قابل باز گشت است.
مجری طرح توسعه‌ فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی با اشاره به این‌که طبق قر‌داد سهم تولید داخل در این فاز ۵۱ درصد است، اظهار کرد: تاکنون نزدیک به ۶۷ درصد از تجهیزات مورد نیاز داخلی‌سازی شده است که تا انتهای پروژه این عدد از ۷۰ درصد عبو خواهد کرد.
البته وی اذعان کرد: تاکنون ۲٫۵ میلیارد دلار تجهیزات مورد نیاز توسعه‌ فاز ۱۲ پارس جنوبی از سازندگان ایرانی خریداری شده است هم‌چنین از حفاری افقی برای اولین‌بار توسط متخصصان ایرانی در این فاز خبر داد./ر


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.