تکلیف خاته عروسکی‌ها چه شد/ نگران بیمه هنرمندان هستیم

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

هنگامه مفید گفت: در دوره پیشین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی ۳۰۰میلیون از بودجه جشنواره را برای ساخت خانه عروسکی کسر کردند ولی حالا بعد از ۲ سال هنوز تکلیف آن روشن نیست.

به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین ، پیرو گزارش های هنرآنلاین دربارهٔ کانون‌های مختلف خانه تئاتر و انعکاس مسائل و مشکلات این سازمان مردم نهاد؛ شنبه ۲آذر هنگامه مفید از پیشکسوتان تئاتر عروسکی و رئیس هیئت مدیره انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر به همراه آرش مصطفایی عضو هیئت مدیره انجمن به نمایندگی از طرف سایر اعضای این انجمن در دفتر هنرآنلاین حاضر شدند و مسائل و مشکلات صنف خود را مطرح کردند.

لطفا دربارهٔ مشکلاتی که در انجمن نمایشگران تئاتر عروسکی خانه تئاتر با آن روبرو میباشید بگوئید.

هنگامه مفید : انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر ۲۲۵ عضو دارد که حدود ۱۵۰عضو آن فعالیت مستمر دارند . این اعضا شامل هنرمندان حرفه‌ای این رشته و جوانانی با فعالیت مستمر در حوزه تئاتر عروسکی می باشند.اولین نگرانی ما در این انجمن این است که خانه تئاتر به سبب پاره‌ای از مشکلات دیگر نمی‌تواند اعضای تازه کانون‌ها را تحت پوشش بیمه درمانی هنرمندان قرار دهد. خب اعضای تازه کانون ما هم از این امر مستثنی نخواهند بود و با توجه به نداشتن امنیت شغلی و اقتصادی برای هنرمندان و در اینجا هنرمندان عروسکی این یکی از مشکلاتی است که به مشکلات پیشین ما به عنوان نمایندگانی که باید پیگیر حقوق صنفی اعضای خود باشیم اضافه شده است.

آرش مصطفایی: قبل از اینکه به دیگر مشکلات تئاتر عروسکی بپردازیم باید توضیح دهم که در نمایش عروسکی ما سه نهاد داریم . یکی انجمن نمایشگران تئاتر عروسکی است که حقوق صنفی این گروه را از قبیل بیمه ، مسکن ، حل اختلافات داخل گروهی نمایشگران عروسکی و احیانا حل مشکلات گروه‌ها با مرکز هنرهای نمایشی را به عهده دارد.دومین نهاد یونیما است که ارتباط بین نمایشگران عروسکی در داخل و خارج را برقرار می کندو سوم دفتر تخصصی تئاتر عروسکی مرکز هنرهای نمایشی است که مسائل اجرایی و رسمی ، سالن ها و برگزاری جشنواره ها را به عهده دارد و این سه نهاد در همکاری با هم این ماشین اجرایی را به جلو می‌برند و مشکلات این نهادها به هم مرتبط و در واقع مشکل کل خانواده عروسکی تئاتر ایران است.

هنگامه مفید :به نظرم تئاتر عروسکی ها و همچنین تئاتر کودک و نوجوان بهترین ویترین تئاتری را در جشنواره‌های داخلی و خارجی دارند. ولی کمترین دستمزد را می‌گیرند. ما در قبل مشکلاتی را به مرکز هنرهای نمایشی و معاونت هنری وقت ارجاع دادیم که هیچ کدام نتیجه‌ای در بر نداشت. از جمله عمده‌ترین مشکلات ما قراردادهای تیپ است که شامل هنرمندان عروسکی نمی‌شود.یک عروسک گردان با یک بازیگر تئاتر صحنه‌ای در یک کفه حقوقی قرار ندارد و برخورد یکسانی با هنرمندان تئاتر عروسکی و دیگر بخش‌های تئاتر مثل تئاتر حرفه‌ای نمی‌شود.

تا اینجا به بخشی از مشکلات صنف خود اشاره کردید مطالبات شما از مدیریت تئاتر کشور چیست؟

هنگامه مفید: ما در خانه تئاتر هیچ تقاضای خاصی نداریم ولی موضوع این است که انجمن ما مطالباتش مطالبات همه خانواده تئاتر عروسکی کشور است.اولین خواسته ما برخورداری از سالن برای اجرای خاص نمایش عروسکی است. در تئاتر شهر به ندرت اتفاق می‌افتد که نمایش عروسکی اجرای عمومی شود و تالار هنر هم که مختص تئاتر کودک است در صورتی که تئاتر عروسکی الزاما به معنی اجرای تئاتر کودک نیست. هیچ کدام از اجراهای عروسکی ما اجرای عموم ندارد .در حال حاضر ۴ نمایش عروسکی داریم که در کشورهای مختلف دنیا و جشنواره‌های معتبر اجرا شده‌اند اما در تهران امکان اجرای عمومی ندارند. ایران که جای خود دارد… خب اینها سرمایه‌های این مملکت می باشند و همه می‌دانند روند ساخت عروسک چه دشواری هایی دارد. ما خواهان حمایت از طرف مدیران سالن‌های معتبر کشور هستیم. حتی حاضریم که در هر فصل تئاتر شهر تنها برای یک نمایش ما اجرای عمومی بدهد که متاسفانه برنامه سالن ها برای چند سال آینده بسته شده است .وقتی سراغ سالن می‌رویم ما رابه فرهنگسراها می‌فرستند سالن های فرهنگسرا برای اجرای تئاتر استاندارد نیست .
ما می خواهیم در برنامه‌های کلان عروسکی و تصمیم گیری های این حوزه یک نماینده از انجمن نمایشگران عروسکی حضور داشته باشد. چرا که اعضای این انجمن اغلب از حرفه‌ایهای این حوزه می باشند و از آنها مشورت خواهی شود.

مصطفایی : یکی از مشکلاتی که داریم موضوع نحوه برگزاری جشنواره عروسکی بین المللی تهران است که برنامه ریزی درستی ندارد . بودجه کمی در اختیار دارد و بر اساس زمانبندی مناسب نیست . دوره قبل فراخوان دیر انتشار یافت و بین بازبینی و جشنواره تنها ۲ماه فرصت بود که عملا هیچ کاری به طور کامل به صحنه نرفت. حتی امسال هنوز فراخوان جشنواره پیش رو داده نشده است .

 هنگامه مفید: مورد دیگر محدودیتی است که برای موضوع کارها قائل می‌شوند و می‌گویند همه کارها باید ایرانی باشد .معمولا گرایش تولید کنندگان تئاتر عروسکی به کارهای ایرانی است و درصد کمی متن خارجی دست می‌گیرند. ولی این محدویت است و جالب نیست. اینها مسائلی است که اعضای انجمن با ما مطرح می کنند و درد دل های آنهاست که در اینجا به عنوان نماینده آنها بازگو می‌کنیم.
مورد دیگر این است که در دوره قبل معاونت هنری قول یک خانه برای تئاتر عروسکی را به ما دادند. ۳۰۰ میلیون از بودجه جشنواره تئاتر عروسکی پیشین را کسر کردند تا به این ساختمان اختصاص دهند. اما تا کنون اتفاقی نیفتاده و همچنان پس از گذشت نزدیک به دو سال و نزدیک شدن جشنواره آینده ،عروسک‌ها همچنان بدون خانه می باشند. تالار هنر مختص تئاتر عروسکی است ،تئاتر شهر تئاتر حرفه‌ای و سنگلج برای نمایش های آئینی و سنتی ، ولی تئاتر عروسکی هیچ پایگاه مشخصی برای خود ندارد. سال قبل یک جلسه با قادر آشنا داشتیم ولی از بهمن ماه که هیئت مدیره تازه معرفی شده هنوز نتوانسته‌ایم برای ملاقات با ایشان وقت بگیریم.

مسئله دیگری که برای ما در اینجا مطرح است این است که هیئت انتخاب آثار چه در تئاتر شهر چه در دیگر سالن‌های حرفه‌ای هیچ عضو متخصص تئاتر عروسکی ندارد که از حقوق ما دفاع کند. این نوع تئاتر مخاطب دارد. سال قبل در اجرای نمایش عروسکی “ملی” تمام صندلی ها پر بود و حتی بلیط بدون صندلی فروخته شد .این نشان می‌دهد که مردم چه قدر به این نوع تئاتر علاقمند می باشند و نیازی در جامعه هست که باید به آن پاسخ داده شود.

آرش مصطفایی در ادامه به موضوع نشر آثار تخصصی حوزه تئاتر عروسکی اشاره کرد : مشکلاتی در نشر کتب تخصصی داریم. اینطور نیست که شما به عنوان یک نمایشگر عروسکی به خیابان انقلاب بروید و هر کتابی که دربارهٔ تئاتر عروسکی هست را انتخاب کنید . منابع در این زمینه کم است. به مناسبت جشنواره‌ها به شکل موردی کتاب انتشار یافتن داده می‌شود و در این زمینه متولی خاصی وجود ندارد. فقط انتشار یافتنات نمایش چند عنوان کتاب در این زمینه انتشار یافتن داده و دراین زمینه عملکرد خوبی داشته و گرنه در این زمینه هم تئاتر عروسکی فقیر است .در مورد دانشگاه‌ها که بخش بسیاری از فعالان عروسکی را وارد بازار کار می کنند هم باید بگویم کمبود اساتید و کمبود منابع درسی داریم و اخیرا  با ۴ دوره برگزاری آزمون کارشناسی ارشد، همچنان معیار مشخصی در انتخاب دانشجو در این مقطع وجود ندارد و بخشی از دانشجویان تئاتر عروسکی از روند انتخاب ها راضی نیستند.

انجمن نمایشگران عروسکی چه برنامه‌های اجرایی برای اعضای خود در نظر دارد؟

آرش مصطفایی: جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی دانشجویی در راه است و انجمن بخشی از مسئولیت‌ها از قبیل تامین استاد در کارگاه‌های شهرستان ها، شرح درس های این کارگاه ها را طی تفاهم نامه‌ای با دبیرخانه این جشنواره پذیرفته است. این جشنواره در ۵ شهر مازندران، کردستان، بندر عباس، مشهد و شیراز برگزار می‌شود و انجمن ما این مسئولیت ها را بدون هیچ چشمداشت مالی پذیرفته است . جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی که یکی از با سابقه‌ترین جشنواره هاست و با یونیمای جهانی هم در ارتباط است هر ساله شاهد حضور گروه های حرفه ‌ای عروسکی است که معمولا این اعضا عضو انجمن نمایشگران عروسکی می باشند.برگزاری مجله شفاهی سفیر را داریم که اکثر اعضا در آن حضور دارند و به مسائل روز تئاتر عروسکی ،تجربیات شرکت در جشنواره‌های بین المللی دعوت از میهمانان ویژه از برنامه هایی آن است.مسابقه‌ای داریم که هرماه یکی از اعضا پوستر مجله را بر اساس حضور میهمان ویژه طراحی می‌کند که البته تمام هزینه ها ازطرف خود بچه‌ها تامین می گردد.

هنگامه مفید: جلسات نمایشنامه خوانی داریم که هریک از اعضا می‌توانند نمایش های خود را در آن نمایشنامه‌خوانی کنند و اخیرا هم خلاقیت‌هایی در این زمینه صورت گرفته که با استفاده از ابزار و آکسسواری مختصر ،نمایشنامه را اجرا می‌کنند و به نکات جالب توجهی دست پیدا کردند. ماه پیش بهروز غریب پور مهمان ما بود که دربارهٔ تداوم و قوام یک گروه تئاتری صحبت کرد.از اینکه یک گروه چگونه شکل می گیرد و در مسیر حرفه ای خود چگونه دوام پیدا می کند خب این خودش مثل یک کلاس دانشگاهی بود که شاید هیچ مدرسی که حتی از خارج هم بیاوریم نتواند به خوبی غریب پور آن را به ما انتقال دهد. یا به طور مثال دوستانی که به جشنواره های بین المللی می روند با آوردن پوستر بروشور و عکس تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار می دهند در این جلسات دربارهٔ مباحث مختلف روز جهان در حوزه تئاتر عروسکی تبادل تجربه می‌شود.

ما تاکنون چیز بسیاری نخواستیم. کمک هزینه ای که خانه تئاتر به ما می‌دهد ماهانه ۱۰۰هزار تومان است که با آن نمی‌شود کاری کرد. اگر بخواهیم به طور مثال کتابی منتشر کنیم باید کیفیت داشته باشد نه اینکه فقط چیزی را منتشر کنیم و بگوئیم ما این کار رادر انجمن خود انجام دادیم.

انتهای پیام/


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.