تکلیف ساکنان اشرف در کنفرانس بین‌المللی بغداد مشخص می‌شود

به گزارش خبرآنلاین در این کنفرانس که از سوی اداره امور کمیته‌های دبیرخانه دفتر نخست وزیری عراق به ریاست فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی این کشور و با حضور سفیران هشت کشور اروپایی و آسیایی برگزار می‌شود، حقایق اردوگاه اشرف با توجه به تحولات اخیر بررسی خواهد شد به گونه‌ای که حقوق کشور و منافع آن تامین شود.

دولت عراق در توافقی با سازمان ملل تصمیم گرفت تا پیش از انتقال اعضای گروهک تروریستی منافقین به کشور ثالث، آن‌ها را از اردوگاه اشرف در استان دیالی به کمپ لیبرتی در بغداد منتقل کند و نهایتا تا پایان ۲۰۱۱ اردوگاه اشرف را ببندد اما مساله بستن این اردوگاه بنا بر دلایلی از جمله مخالفت کشورها با اعطای پناهندگی به این افراد و هم‌چنین مانع‌تراشی‌های اعضای این گروهک تا کنون با تاخیر مواجه شده است و هنوز تعدادی از اعضای این گروهک در اردوگاه اشرف به سر می‌برند که قرار است بعد از ماه مبارک رمضان افراد باقی مانده در اردوگاه اشرف به لیبرتی انتقال داده شوند. دولت عراق تاکید دارد که گروهک منافقین در خاک کشورش پناهنده محسوب نمی شوند و کشورهای اروپایی که مدافع آنها هستند به این گروهک تروریستی پناه دهد.

در این کنفرانس سفیران کشورهای آمریکا، اتحادیه اروپا، استرالیا، کانادا، روسیه، چین، ژاپن به همراه کمیساریای عالی امور پناهندگان (UNHCR )، هیات(UNAMI) و ادارات سیاسی آن، هیات صلیب سرخ در عراق و نماینده اتحادیه عرب در بغداد حضور خواهند داشت.
پیش از این نیز در تیرماه سال جاری جرج باکوس، عضو کمیساری عالی پناهندگان سازمان ملل طی کنفرانس مطبوعاتی در بغداد پیرامون مسئله اردوگاه اشرف، وجود گروهک منافقین در خاک عراق را غیر قانونی و غیر شرعی اعلام کرده بود.وی گفته بود که برخی درک و فهم درستی از پناهندگی سیاسی ندارند و به دنبال آن در داخل کشور عراق جو سیاسی ایجاد می کنند که این گروهک تروریستی پناهنده محسوب می شوند ولی در حقیقت این امر شرعی و قانونی نیست.
بنا به گفته جرج باکوس کمیساری عالی پناهندگان سازمان ملل تاکنون دوهزار نفر از اعضای گروهک منافقین را از اردوگاه اشرف به کمپ لیبرتی در نزدیکی بغداد منتقل کرده است.این در حالی است که ۲۶۱ نفر از آنها به دلایل ارتکاب طیف وسیعی از جنایاتی علیه ملت ایران و عراق تحت تعقیب کیفری قرار می گیرند.
باکوس همچنین عنوان کرده بود هیئت عراقی طی مذاکرات رسمی در بروکسل با اعضای اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا ملاقاتی داشتند تا تکلیف گروهک منافقین و مسئله اردوگاه اشرف روشن شود. هدف از این سفر متقاعد کردن کشورهای اروپایی برای پذیرش اعضای گروهک منافقین به عنوان پناهنده بود.
/۲۷۲۲۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.