تکمیل مستندات انتقال آب خزر برای ارائه به سازمان بازرسی

فارس: محمدرضا عطارزاده در خصوص درخواست سازمان بازرسی برای دریافت مستندات دولت برای انتقال آب خزر به مناطق مرکزی،افزود: سازمان بازرسی هم مانند سایر سازمان‌های دیگر از ما درخواست کرده که مستندات خود را در خصوص طرح دولت برای انتقال آب خزر به مناطق مرکزی ایران به این سازمان ارائه کنیم.

وی افزود: این مستندات را آماده و ارائه کرده‌ایم اما باید اذعان کنیم ما برای تمام طرح‌های خود چند جریان مطالعاتی داریم که در خصوص طرح مزبور پس از خلاصه کردن، آن را به سازمان بازرسی ارائه خواهیم کردیم.

*آغاز کارهای اجرایی و جاده ای انتقال آب خزر

عطارزاده با بیان اینکه طرح انتقال آب خزر در طول دو سال به اتمام خواهد رسید افزود: کارهای اجرایی و جاده‌ای این طرح آغاز شده و در حال ترمیم جاده هستند و بقیه کارهای مطالعاتی نیز انجام شده است.

*برای شروع کار به سازمان بازرسی اطلاعات نمی دهیم

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تأکید کرد: سازمان بازرسی با این طرح مخالفتی نداشته است و اعلام کرده‌اند اطلاعات بیشتری می خواهند، بنابراین ما قصد نداریم که به سازمان بازرسی برای شروع کار اطلاعات بدهیم ولی چون ابهاماتی داشتند از ما خواسته‌اند که مستنداتی را ارائه کنیم.

عطارزاده در ادامه گفت: نه برای این طرح بلکه برای سایر طرح‌ها نیز ما در ابتدای کار به سازمان بازرسی اطلاعات نمی‌فرستیم و اگر مشکل و خلاف قانونی در مسیر پروژه دیدند به ما تذکر می‌دهند.

وی افزود: در این پروژه سازمان بازرسی چون یک مقدار ابهام داشت از ما درخواست ارائه مستندات کرد.

وی گفت: سازمان بازرسی گفته است چون این طرح، طرح بزرگ و ملی است و چون یک طرح ویژه است،ابهاماتی در آن است پس ما نیز برای اطلاع رسانی بیشتر مستندات خود را به سازمان بازرسی ارائه خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس ،طرح انتقال آب دریای خزر به مناطق مرکزی ایران، ۲۸ فروردین ماه با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران در ساری آغاز شد.

بررسی‌های اولیه این پروژه شامل مطالعات مکان یابی و تعیین مسیر بهینه آب از سواحل جنوبی دریای خزر به نواحی منطقه مرکزی کشور است.

براساس طرح‌های اولیه این پروژه با احداث کارخانه “آب شیرین کن” با ظرفیت حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب در سال به همراه سازه‌های دریایی جهت استحصال آب از دریای خزر که به وسیله خطوط لوله و با انتخاب “بهترین مسیر که از کمترین مشکلات زیست محیطی و بالا‌ترین بهره وری و هزینه اجرایی بهینه برخوردار باشد”، اجرا خواهد شد.

به گفته مقامات ایران، این پروژه در چند مرحله انجام خواهد شد. شیرین سازی آب خزر، یکی از بخش‌های این پروژه توسط شرکت خاتم الانبیا انجام خواهد شد که هزینه آن دو میلیارد دلار اعلام شده است.

انتقال اولیه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب به استان‌های مرکزی ایران، رساندن این رقم به ۵۰۰ میلیون متر مکعب و نهایتا، تکمیل این پروژه با ایجاد کانالی برای اتصال دریای خزر به خلیج فارس صورت خواهد گرفت.

جوان آنلاین – آخرین عناوین اقتصادی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.