تک‌نرخی شدن با حذف ارز مرجع محقق نمی‌شود/صادر‌کنندگان ارز خود را به نرخ مبادله‌ای نمی‌دهند

۲۷ آبان ،

sadeghi-1.jpg

ارز مرجع با قیمت ۱۲۲۶ تومان به واردات کالاهای ضروری تعلق می‌گیرد که توسط خود دولت وارد کشور می‌شود و حذف این ارز تنها سبب بالا‌رفتن کالاهای حیاتی و به زحمت‌افتادن طبقه حقوق‌بگیر جامعه است.

علاء‌ میرمحمد صادقی، نایب رییس اتاق ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره تک نرخی‌شدن ارز به قیمت مرکز مبادله ارزی با تاکید بر این‌که حذف ارز ۱۲۲۶ تومانی، قشر متوسط و کارمند و کارگر جامعه را آسیب‌پذیر‌تر می‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر صادر‌کنندگان ما آمادگی عرضه ارز خود به قیمت مبادله‌ای را ندارند.

وی با بیان این که قرار ما این بود که تعلق‌گرفتن ارز صادراتی به واردات به صورت توافقی باشد، گفت: از این‌رو اگر قرار باشد که قید شود صادر‌کنندگان ارز خود را با قیمت مبادله‌ای در اختیار وارد‌کنندگان قرار دهند، عملا امکان‌پذیر نیست.

نایب رییس اتاق ایران با بیان این که مبنا قرار‌دادن نرخ ارز در مرکز مبادله ارزی سبب بالا‌ ماندن قیمت ارز در کشور می‌شود، ادامه داد: با حذف ارز ۱۲۲۶ تومانی باز هم ارز در کشور دو نرخی خواهد بود که یکی نرخ مرکز مبادله‌ ارزی و دیگری هم نرخ در بازار آزاد است. ما طرفدار ارز تک‌نرخی هستیم، به شرطی که شرایط کار به صورت همه‌جانبه و کارشناسی‌شده فراهم شود.

وی با تاکید بر این‌که حذف ارز مرجع در اختیار دولت است، زیرا فقط به کالاهایی تعلق می‌گیرد که بخش دولتی واردات آن را برعهده دارد، تصریح کرد: حذف ارز ۱۲۲۶ تومانی به نفع دولت است و مبنا قراردادن نرخ ارز در مرکز مبادله‌ ارزی نیز مقید‌کردن صادر‌کنندگان برای به فروش رساندن ارزی است که با قیمت بالا تهیه کرده و مجبورند آن را با قیمت پایین‌تر به فروش برسانند.

به گزارش تفسیری ایسنا، وزیر اقتصاد به تازگی از تک‌نرخی شدن نرخ ارز و مبنا قرار‌ گرفتن نرخ ارز در مرکز مبادلات از اول آذرماه خبر داده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.