ثبت‌نام پیش‌دبستانی‌ها در بلاتکلیفی

جام جم آنلاین: سیاستگذاری، اجرا و نظارت بر مراکز پیش‌دبستانی هنوز بر عهده آموزش و پرورش است، اما سند تحول این وزارتخانه، شرایطی را به وجود آورده که هم گردانندگان این مراکز، هم مربیان و هم متقاضیان ورود به پیش‌دبستانی احساس بلاتکلیفی می‌کنند.

از زمانی که دوره‌ای به نام پیش‌دبستانی تعریف شد، این دوره به صورت غیردولتی و با مشارکت مردم اداره می‌شد، به این ترتیب که بخشی از این مراکز از سوی بهزیستی، گروهی با نظارت ادارات آموزش و پرورش و بخشی نیزاز سوی افراد حقیقی و حقوقی به شکل اجاره کردن مدارس گردانده می‌شد، اما حالا با جدی شدن اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، زمزمه همه‌کاره شدن بهزیستی در دوره پیش‌دبستانی مطرح است.

همین است که عده‌ای از فعالان این بخش از سرنوشتی که برایشان تعریف شده گله دارند، بویژه مربیانی که تاکنون موفق نشده‌اند به استخدام آموزش و پرورش درآیند و آن طور که وزیر آموزش و پرورش می‌گوید به خاطر نبود قانون، باید فکر استخدام را نیز از سر بیرون کنند.

مجوز آری، استخدام نه

مربیان پیش‌دبستانی همیشه دغدغه حقوق، بیمه و استخدام داشتند و این دغدغه‌ها همچنان نیز باقی است اما وزیر آموزش و پرورش معتقد است با سیاست این وزارتخانه که مبتنی بر دادن مجوز به خود مربیان است و نه به دیگران، این دغدغه‌ها رفع خواهد شد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش می‌گوید از دو ماه پیش تاکنون بیش از ۲۰۰۰ مجوز پیش‌دبستانی صادر شده و روند صدور مجوز به نام مربیان همچنان ادامه دارد.

وی به ایسنا توضیح می‌دهد که در صدور این مجوزها استانداردها کاهش یافته و سختگیری‌ها به حداقل رسیده تا هر فرد واجد شرایطی که متقاضی تاسیس مرکز پیش‌دبستانی باشد، مجوز را دریافت کند.

وزیر آموزش و پرورش بر این باور است که مربیان پیش‌دبستانی باید از مزایای داشتن مراکز و درآمدهای مستقیم آنها بهره‌مند شوند، چون در گذشته، شرکت‌ها مبلغ ناچیزی از درآمد‌های مراکز پیش دبستانی را به مربیان می‌دادند و با این اقدام آموزش و پرورش، وضع به گونه‌ای خواهد شد که تمام دریافتی‌ها به جیب مربیان برود و درآمدشان رشد کند.

البته این سخنان امیدوارکننده وزیر آنجا که به بحث استخدام مربیان کشیده می‌شود، چندان امیدوارکننده نیست چون حاجی‌بابایی توضیح می‌دهد که براساس مصوبه مجلس، آموزش و پرورش مکلف است ۶۰ هزار نفر را در عرض پنج‌سال استخدام کند، اما چون این استخدام‌ها به سقف قانونی رسیده، موضوع استخدام به تبدیل وضعیت، تغییر یافته است.

پیش‌دبستانی‌های پشت صف مانده

به سامان رسیدن وضعیت مربیان پیش‌دبستانی در خوشبینانه‌ترین حالت، حل شدن ۵۰ درصد از مشکلات است، اما سیستم جدید آموزش و پرورش که بر ساختار ۳ـ۳ـ۶ تاکید دارد مشکلاتی را هم برای متقاضیان ورود به این دوره ایجاد کرده به طوری که گزارش‌های مردمی از این مساله حکایت دارد که به خاطر اضافه شدن سال ششم به دوره ابتدایی، ثبت نام از متقاضیان پیش‌دبستانی در مدارس به کندی پیش می‌رود و حتی زمزمه ثبت‌نام محدود از متقاضیان (۱۵ درصد افراد) نیز شنیده می‌شود.

این در حالی است که درسال‌های قبل که هنوز موضوع سند تحول در میان نبود، به خاطر کمبود فضا و امکانات، دانش‌آموزان نوبت صبح مدارس به نوبت بعدازظهر منتقل می‌شدند تا بچه‌های دوره پیش‌دبستانی جای آنها را بگیرند که البته این اتفاقی بود که وزیر آموزش وپرورش به آن گلایه داشت و آن را یکی از مصادیق ظلم می‌دانست.

با این وجود، اکنون برخی از متقاضیان ورود به دوره پیش‌دبستانی در صف ثبت‌نام ایستاده‌اند که معاون وزیر و رییس سازمان مدارس غیردولتی دلایل آن را به دو بخش تقسیم می‌کند.

فرشته حشمتیان به جام‌جم می‌گوید: در شیوه‌نامه سال ۹۱ درباره فرآیند ثبت‌نام نوآموزان در مراکز پیش‌دبستانی تاکید شده که مدیران این مراکز بعد از مراجعه اولیا باید نسبت به ثبت نام اقدام کند. همچنین در این شیوه‌نامه تاکید شده که در کلیه مدارس غیردولتی ترجیحا دبستان، کلاس پیش‌دبستانی به صورت ضمیمه باید در شیفت صبح و به صورت مستقل در شیفت بعد از ظهر برگزار شود ضمن آن‌که مدارس دولتی نیز به هیچ عنوان حق دخالت در ثبت‌نام و مسائل اجرایی و مالی این مراکز را ندارند.

وی با تاکید بر این‌که مدارس دولتی بویژه در مناطق محروم، تنها در شرایطی که فضای مازاد در اختیار داشته باشند می‌توانند اقدام به برگزاری دوره‌های پیش‌دبستانی کنند به صف انتظار برخی از نوآموزان اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: با توجه به این‌که تاکید شده مدیران دولتی ابتدا باید برای پایه ششم برنامه‌ریزی کنند و فضاها را در اختیار این دانش‌آموزان قرار دهند، ممکن است بخشی از مساله به نبود فضای مازاد در مدارس مربوط باشد و ممکن است بخش دیگر موضوع نیز به نبود موسسی که مجوز تاسیس دوره پیش‌دبستانی را داشته باشد برگردد که در مجموع می‌توان اولیا را مطمئن کرد که هیچ عمدی در تاخیر ثبت‌نام‌ها و هیچ محدودیتی برای تعداد ثبت‌نامی‌ها وجود ندارد.

چرا بهزیستی

درست است که در تمام ۳۳ سال گذشته، بخشی از مراکز پیش‌دبستانی از سوی بهزیستی و زیر نظر این سازمان اداره می‌شد، اما حالا که قرار است تمام پیش‌دبستانی‌ها یک کاسه شود و زیر نظر بهزیستی برود، برای عده‌ای مبهم است که آیا بهزیستی توانش در اداره کردن پیش‌دبستانی‌ها بیشتر از آموزش و پرورش است که چنین تصمیمی اتخاذ شده و آیا اساسا با وجود وظایف سنگین و محدودیت امکاناتی که این سازمان با آن دست به گریبان است، این تصمیمی عملی و منطقی است؟

فرشته حشمتیان البته موضوع را این گونه نمی‌بیند. او در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد که آموزش و پرورش و بهزیستی تفاهمنامه سه ساله‌ای دارند که براساس آن بهزیستی می‌تواند برای نوآموزان چهار ساله (پنج سال تمام‌ها بر عهده آموزش پرورش است) مجوز تاسیس مراکز پیش‌دبستانی صادر کند و چون طبق قانون همچنان تنها مرجع صدور مجوز برای این دوره، آموزش و پرورش است این کار موازی‌کاری قلمداد نمی‌شود و سبب از هم گسیختگی و آشفتگی در آموزش نمی‌شود.

ظاهرا قرار است از سال ۹۲ به بعد، امور پیش‌دبستانی به سازمان بهزیستی واگذار شود و تا واگذاری کامل این بخش به این سازمان، مدارس غیردولتی می‌توانند، نوآموزان پیش‌دبستانی را تحت آموزش قرار دهند.

مریم خباز – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.