ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان طلیعه ثبت زنجیره ای مساجد، زیارتگاه ها وبقاع متبرکه

جمعه ۱۲م آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

رییس سازمان میراث فرهنگی ابراز امیدواری نمود:

معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گفت: ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان طلیعه ای برای ثبت زنجیره ای مساجد، زیارتگاه ها، بقاع متبرکه و دیگر آثار ارزشمند تاریخی است.

به گزارش تفسیری باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی وامورفرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری؛ سید حسن موسوی در جشن ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان که با حضور رییس جمهوری کشورمان و همزمان افتتاح واحدهای مسکن مهر در این استان برگزار شد، گفت: خوشحالم از اینکه مراسم جشن ثبت جهانی مسجد جامع با عظمت با افتتاح ۳۰ هزار واحد مسکونی مهر در این استان با برکت مقارن است.
وی افزود: مایه کمال، افتخار و ابتهاج است که بار دیگر توفیق دست داد و بخت یار شد تا به زیارت بهشت ثانی، اصفهان، مشرف شویم. شهری که به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی نام گرفت و در سال ۲۰۰۶ از سوی سازمان فرهنگی علمی کنفرانس اسلامی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام تشخص یافت.
معاون رییس جمهوری ادامه داد: مفتخریم یکی دیگر از مهمترین بناهای تاریخی ایران در سی و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی به ثبت رسیده است و خدای بزرگ را شاکریم که شاهد به ثبت رسیدن اثر تاریخی دیگر از سرزمین اسلامی در فهرست جهانی هستیم و امروز بدین افتخار در کنار یکدیگر گرد آمده ایم تا این سرافرازی را جشن بگیریم.
وی با بیان اینکه مسجد جامع اصفهان موزه ای از تحول و تکامل معماری ایرانی در طول ۱۴ قرن تاریخ ایران پس از اسلام است، خاطرنشان نمود: اگر تاریخ ایران را به سه دوره پیش از تاریخ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی تقسیم بندی کنیم به ترتیب معبد چغازنبیل، مجموعه تخت جمشید و مسجد جامع اصفهان در زمره برجسته ترین گزینه های معماری این دوران می باشند.
وی افزود: این مسجد یادگارهایی از عالمان، هنرمندان، فرهیختگان، بزرگان و دانشمندان علوم معماری و هندسی را در بر دارد و بر بخش مهمی از تحولات معماری اسلامی تاریخی صحه می گذارد.
موسوی تاکید نمود: این بار یک مسجد به ثبت جهانی می رسد؛ در وقت و دوره ای که همه اهریمنان با سوزاندن قرآن، ترویج اسلام هراسی و توهین به رسول گرامی اسلام به دنبال کم نمودن نور مبارک محمدی می باشند.
وی اظهار داشت: پرونده ثبت جهانی به مسجدی اختصاص داده شد که یک هزار و ۴۰۰ سال از ندای وحدانیت خداوندی و رسالت نبوی از مناره های آن به گوش جهانیان رسیده است.
رییس سازمان میراث فرهنگی افزود: کالبد روحانی مسجد مامنی است برای عبادت و نزدیکی به خالق هستی بخش،علم اندوزی، وحدت و یکپارچگی، تقویت روحیه مساوات، عبادت، عدالت، عبودیت و استحاله در ذات مقدس نمودگار قادر و متعال.
موسوی با بیان اینکه این کوه معنویت وجه متمایز و عنصر مشترک همه جوامع اسلامی است، گفت: باشد که ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان طلیعه ای شود برای ثبت زنجیره ای مساجد، زیارتگاه ها، بقاع متبرکه و دیگر آثار ملموس از این مقوله ارشمند./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.