ثبت پائین ترین آب دهی رود ارس در ۵۰ سال اخیر

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: در ۵۰ سال اخیر آب‌دهی رود ارس به پائین‌ترین میزان رسیده تا زنگ هشدار بحران آب در شمال استان نیز به صدا درآید.

ثبت پائین ترین آب دهی رود ارس در ۵۰ سال اخیر

به گزارش ممتاز نیوز، حمید فضائلی گفت: به دنبال خشکسالی شدید در کشور، استان اردبیل نیز از این امر مستثنی نبوده و در شمال این استان دو مخزن اصلی ارس و خدافرین با کمترین ذخایر آبی روبرو هستند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل کاهش محسوس آورد رود ارس در نیم قرن اخیر اشاره کرد و گفت: آورد رود ارس به کمتر از نیم مترمکعب رسیده است که نشان می‌دهد باید کشاورزان و بهره برداران شمال استان در مصرف بهینه آب اهتمامی جدی داشته باشند.

فضائلی از ابلاغ نظام نامه کشت الگوئی محصولات کشاورزی در شبکه پایاب ارس، خدافرین و سایر سد‌های استان خبر داد و گفت: در سال آبی جدید تلاش بر این است تا از کشت‌های متفرقه و خارج از الگوی ارائه شده جلوگیری شود و کشاورزان باید دقت بیشتری را در این زمینه داشته باشند.

او می‌گوید: برای سال زراعی آینده به هیچ وجه تعهدی برای تامین آب برای کشت دوم داده نمی‌شود و کشاورزان نیز باید از کشت زودهنگام پائیزه خودداری کنند تا کشت خود را بعد از ۱۵ مهرماه و برطرف شدن تنش آبی در شمال استان انجام دهند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: برای تامین آب پایدار شرب و کشاورزی شرکت آب منطقه‌ای برنامه سازه‌ای و غیرسازه‌ای را در دستور کار قرار داده که در برنامه سازه‌ای آبگیری سد خدافرین و لاینینگ شبکه مغان به طول ۱۷۸ کیلومتر در اولویت قرار گرفته است.

فضائلی از اخذ ماده ۲۳ برای اجرای این پروژه خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم تا شبکه خاکی را به شبکه بتنی تبدیل کنیم تا از هدررفت منابع آب جلوگیری شود.

او پیاده سازی الگوی کشت را با شیوه نامه‌های تدوین شده کشوری از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: برای سال زراعی آینده این الگوی کشت باید به صوت دقیق و جامع مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.