جاده دیپلماتیک آمریکا و کوبا گشایش یافت

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

کد مطلب : ۱۷۳۴۷۴

جاده دیپلماتیک آمریکا و کوبا گشایش یافت

 

پس از گذشت نیم قرن؛

جاده دیپلماتیک آمریکا و کوبا گشایش یافت

خبرگزاری ممتاز: آمریکا و کوبا پس از گذشت نیم قرن، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند.

چهارشنبه ۲۶ آذر – ۲۱:۳۱

به گزارش گروه ترجمه ایمنا، خبرگزاری رویترز در خبری فوری ضمن اشاره به از سر گیری روابط دیپلماتیک آمریکا و کوبا پس از ۵۰ سال، نوشت: ایالات متحده آمریکا در پی آن است تا پس از گذشت حدود نیم قرن، روابط دیپلماتیک خود با کوبا را از سر گیرد. در همین راستا، باراک اوباما، ظهر امروز بیانیه از سر گیری روابط دیپلماتیک این دو کشور را قرائت کرد.
درست پس از انقلاب سال ۱۹۵۹ کوبا که منجر به روی کار آمدن فیدل کاسترو، برادر رییس جمهور فعلی این کشور شد، صدای زنگ خصومت میان آمریکا و کوبا نیز به گوش رسید.
این شرایط در حالی رقم خورد که هیچ گونه رابطه دیپلماتیکی میان هاوانا و واشنگتن برقرار نبود. از پس این رویداد، آمریکا نیز از نفوذ جهانی خود به عنوان یک ابر قدرت استفاده کرده و معاملات تجاری با کوبا را ممنوع کرد تا به نوعی مقامات این کشور را تنبیه کرده باشد.
اکنون اما با آب شدن یخ روابط این دو کشور، یکی از مقامات آمریکایی در اظهارات خود از برقراری روابط عمیق و سازنده با کوبا سخن گفته است.
در این میان، دو کشور بر سر موضوع تبادل اسرا نیز به توافق رسیده‌اند و مقرر شده است تا یک زندانی سازمان سیا که در اختیار کوبا قرار دارد با سه زندانی اهل کشور کوبا که در زندان‌های آمریکا به سر می‌برند، مبادله شوند.
آلن گراس، تبعه آمریکایی که ۵ سال پیش در کوبا به اتهام جاسوسی و تلاش برای سرنگون کردن دولت این کشور به زندان افتاد، در یک توافق تبادل زندانی میان کوبا و واشنگتن آزاد شده و وارد خاک آمریکا شد؛ اقدامی که برقراری مجدد روابط دو کشور را رسما کلید زد.
۱۴/

خبرگزاری ایمنا
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.