جاسوسی از کاربران یاهو

گردآوری توسط گروه فناوری اطلاعات ممتاز نیوز

سایت خبری ممتاز: روزنامه گاردین روز پنجشنبه با انتشار بخش دیگری از اسناد محرمانه سازمان های جاسوسی انگلیس و آمریکا، گزارش داد: ستاد ارتباطات و استراق سمع دولت انگلیس (جی سی ایچ کیو) از میلیون ها کاربر ˈیاهوˈ جاسوسی کرده است.

این روزنامه چاپ لندن بر اساس اسنادی که اخیرا توسط ˈادوارد اسنودنˈ مامور سابق سازمان های جاسوسی آمریکا، افشا شده است، نوشت: ستاد ارتباطات و استراق سمع دولت انگلیس با همکاری آژانس امنیت ملی آمریکا (ان اس ای) تصاویر ˈوب کمˈ های میلیون ها کاربر سایت یاهو را ضبط و ذخیره سازی کرده است.

بر اساس یکی از این اسناد، سازمان جاسوسی و استراق سمع دولت انگلیس در یک دوره زمانی شش ماهه در سال ۲۰۰۸ میلادی تصاویر ˈوب کمˈ های بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار کاربر یاهو را بصورت غیرقانونی ذخیره سازی کرده است.

گاردین نوشت: برنامه سازمان جاسوسی انگلیس برای هک کردن ˈوب کمˈ های کاربران یاهو با اسم رمز ˈاوپتیک نرو (عصب بینایی)ˈ اجرا می شده و طی آن تصاویر میلیون ها نفر از مردم عادی که هیچ گونه ظنی نسبت به آنان وجود نداشته است نیز ضبط و ذخیره سازی شده است.

روزنامه انگلیسی افزود: ˈیاهوˈ در واکنشی خشمگینانه به این افشاگری تاکید کرده است که هیچ گونه اطلاع قبلی از این عملیات جاسوسی نداشته است. به گزارش ایرنا ˈیاهوˈ همچنین سازمان های جاسوسی را به ˈارتکاب سطح جدیدی از نقض حریم خصوصی کاربران اینترنتˈ متهم کرده است.

گاردین نوشت: برنامه جاسوسی موسوم به ˈعصب بیناییˈ در سال ۲۰۰۸ میلادی با هدف دسترسی به تصاویر ˈوب کم هایˈ یاهو بطور آزمایشی آغاز شد و اسناد افشا شده توسط ادوارد اسنودن نشان می دهد که این برنامه حداقل تا سال ۲۰۱۲ میلادی هم فعال بوده است.


آخرین اخبار
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.