جام جهانی / پرونده

گردآوری توسط گروه ورزش ممتازنیوز

ورزش > فوتبال جهان – سرانجام تکلیف ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی مشخص شد.

به گزارش ممتاز؛ مهم‌ترین مسابقه فوتبال در رقابت‌های انتخابی جام جهانی در یک هفته قبل بازی سوئد – پرتغال بود؛ مسابقه‌ای که به خاطر حضور رونالدو در ترکیب پرتغال و ایبراهیموویچ در ترکیب سوئد مورد توجه قرار گرفت. با برگزاری این مسابقه، یکی از دو مهاجم سرشناس فوتبال دنیا شانس حضور در جام جهانی را از دست می‌داد. کری‌خوانی‌هایی هم در این رابطه انجام شد. زلاتان ایبراهیموویچ مهاجم سرشناس سوئد پیش از برگزاری مسابقه رفت دو تیم در مصاحبه‌ای گفت: «صعود به جام جهانی حق ماست نه پرتغال.» اما تیم او مسابقه رفت را به پرتغال باخت {ایـــنـــجـــا} و بدشانسی زلاتان هم این بود که که گل پیروزی بخش پرتغال را رونالدو زد.

جدال رونالدو و ایبرا، حکایت دو پادشاه و یک اقلیم بود که نیمه اول این جدال را رونالدو برد. اما نیمه دوم این رقابت، زیباتر از پیش‌بینی‌ها درآمد. رونالدو در مسابقه برگشت کابوس سوئدی‌ها شد {ایـــنـــجـــا} و هت تریک او سوئد را به آتش کشید. دیدار برگشت تیم‌های پرتغال و سوئد با نتیجه سه بر دو به نفع پرتغالی ها به پایان رسید. در این بازی که به میزبانی سوئدی ها برگزار شد کریس رونالدو به تنهایی سه گل زد تا سند صعود تیمش به جام جهانی را امضا کند تا حسرت رسیدن به جام جهانی در دل زلاتان ایبراهیموویچ باقی بماند. در این مسابقه زلاتان هم دو گل برای سوئد زد که دو گل او در دقایقی از مسابقه سبب شد سوئدی‌ها به صعود امیدوار شوند اما دو گل بعدی رونالدو، رویای سوئد را بر باد داد.

در هفته قبل تیم ملی نیجریه هم به عنوان اولین تیم آفریقایی به جام جهانی ۲۰۲۴ صعود کرد {ایـــنـــجـــا}. در دیدار برگشت پلی‌-آف جام جهانی ۲۰۲۴ در قاره آفریقا شنبه شب دو تیم نیجریه و اتیوپی به مصاف هم رفتند که این بازی در نهایت با نتیجه ۲ بر صفر به سود شاگردان استفان کشی به پایان رسید. در این مسابقه ویکتور موسز و ویکتور اوبینا گلزنی برای نیجریه کردند.  بدین ترتیب تیم ملی نیجریه با پیروزی ۴ بر ۱ در مجموع دو بازی رفت و برگشت به جام جهانی ۲۰۲۴ برزیل صعود کرد.

پس از نیجریه، تیم ملی ساحل عاج هم با پیروزی برابر سنگال به عنوان بیست و دومین تیم به جام جهانی ۲۰۲۴ برزیل صعود کرد {ایـــنـــجـــا}. در دیدار برگشت پلی‌-آف جام جهانی ۲۰۲۴ در قاره آفریقا تیم فوتبال سنگال میزبان ساحل عاج بود که این مسابقه در نهایت با تساوی ۱-۱ به پایان رسید تا یاران دیدیه دروگبا در مجموع دو بازی رفت و برگشت با نتیجه ۴ بر ۲ به پیروزی برسند و راهی جام جهانی ۲۰۲۴ شوند. در این دیدار موسی سا برای سنگال و سالمون کالو برای ساحل عاج گلزنی کردند. بدین ترتیب تیم ملی ساحل عاج پس از نیجریه دومین تیم آفریقایی صعود کننده به جام جهانی ۲۰۲۴ لقب گرفت.

تیم ملی فوتبال کامرون هم سومین تیم آفریقایی لقب گرفت که به جام جهانی برزیل صعود کرد {ایـــنـــجـــا}. کامرون در مسابقه برگشت مرحله پلی‌آف انتخابی جام جهانی به مصاف تونس رفت. کامرونی‌ها میزبان این مسابقه بودند و با نتیجه چهار بر یک حریف خود را شکست دادند. مسابقه رفت این دو تیم با نتیجه مساوی بدون گل به پایان رسیده بود. با این نتیجه کامرون به جام جهانی برزیل صعود کرد.

غنا دیگر تیم آفریقایی بود که جواز حضور در جام جهانی ۲۰۲۴ را گرفت {ایـــنـــجـــا}. تیم ملی غنا با پیروزی برابر مصر در مجموع دو بازی رفت و برگشت به جام جهانی ۲۰۲۴ صعود کرد. در دیدار برگشت پلی‌آف جام جهانی ۲۰۲۴ در قاره آفریقا دو تیم مصر و غنا به مصاف هم رفتند که این بازی در نهایت با نتیجه ۲ بر ۱ به سود تیم ملی مصر به پایان رسید اما با توجه به نتیجه دیدار رفت پرافتخارترین تیم آفریقا نتوانست جواز حضور در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۴ را به دست آورد. بدین ترتیب تیم ملی غنا با پیروزی ۷ بر ۳ در مجموع دو بازی رفت و برگشت به جام جهانی ۲۰۲۴ برزیل صعود کرد.

در نهایت با صعود تیم ملی الجزایر، پرونده بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۴ در قاره آفریقا بسته شد {ایـــنـــجـــا}. در دیدار برگشت پلی‌آف جام جهانی ۲۰۲۴ در قاره آفریقا تیم ملی الجزایر میزبان بورکینافاسو بود که این مسابقه در نهایت با نتیجه ۱ بر صفر به سود الجزایر به پایان رسید. بدین ترتیب دو تیم در مجموع بازی رفت و برگشت به تساوی ۳-۳ دست پیدا کردند اما تیم ملی الجزایر به سبب گل زده بیشتر در خانه حریف جواز حضور در جام جهانی ۲۰۲۴ را به دست آورد تا بیست و چهارمین تیم صعود کننده به این رقابت ها لقب بگیرد. پیش از این نیجریه، ساحل عاج، کامرون و غنا از قاره آفریقا صعود خود به جام جهانی برزیل را قطعی کرده بودند.

در حالی که سرنوشت آفریقایی‌ها برای حضور در جام جهانی مشخص شده بود، هنوز تیم‌های آسیایی، اروپایی و آمریکایی شانس خود را برای رسیدن به جام جهانی برزیل امتحان می‌کردند. در ادامه رقابت های پلی آف انتخابی جام جهانی سه شنبه شب تیم یونان به مصاف رومانی رفت و کرواسی هم در خانه از ایسلند پذیرایی کرد {ایـــنـــجـــا}. یونانی ها که در بازی رفت با نتیجه پر گل سه بر یک به پیروزی رسیده بودند در این بازی هم یک تساوی از رومانی گرفتند تا یکی از مسافران جام جهای برزیل باشند.جالب اینجاست که هر دو گل بازی را یونانی ها زدند! کوستاس میتروگلو و واسیلیس توروسیدیس (گل به خودی) گلزنان این بازی بودند. در دیگر بازی هم کرواسی که در خانه میزبان بود موفق شد با نتیجه دو بر صفر ایسلند را شکست دهد. ماریو مانژوکیچ و داریو سرنا گلزنان کرواسی در این بازی بودند. به این ترتیب کروات ها در مجموع موفق شدند بر ایسلند غلبه کنند تا بلیت برزیل را بگیرند.

فرانسوی ها هم موفق شدند سه گل به اوکراین بزنند تا یکی از مسافران جام جهانی باشند {ایـــنـــجـــا}. شاگردان دشان که در بازی رفت با نتیجه دو بر صفر مقابل اوکراین شکست خورده بودند در بازی برگشت آتش بازی به راه انداختند.آنها که برای رسیدن به برزیل باید سه گل به اوکراین می زدند همین کار را کردند تا حسرت صعود در دلشان نماند. مامادو ساخو، کریم بنزما و اوله گوسو سه بار دروازه اوکراین را فرو ریختند تا خروس ها که طرفداران بسیاری حتی در فوتبال ایران دارند جزو غایبان بزرگ جام جهانی لقب نگیرند.

تیم ملی مکزیک هم با برتری پرگل برابر نیوزیلند در دیدار برگشت پلی‌آف راهی جام جهانی برزیل شد {ایـــنـــجـــا}. در دیدار برگشت پلی‌آف جام جهانی ۲۰۲۴، تیم ملی مکزیک مهمان نیوزیلند بود که این بازی در نهایت با نتیجه ۴ بر ۲ به سود نماینده آمریکا به پایان رسید. در این مسابقه اوریبه پرالتا (دقیقه ۱۴، ۲۹، ۳۳) و کارلوس آلبرتو پنا (دقیقه ۸۷) برای مکزیک و کریس جیمز (دقیقه ۸۰) و روری فالون (دقیقه ۸۴) برای نیوزیلند گلزنی کردند. بدین ترتیب تیم ملی مکزیک با برتری ۹ بر ۳ در مجموع دو بازی رفت و برگشت به عنوان سی و یکمین تیم راهی جام جهانی ۲۰۲۴ برزیل شد.
تیم ملی اروگوئه هم آخرین تیمی بود که به جام جهانی صعود کرد. این تیم که به عنوان نماینده آمریکای جنوبی به مصاف اردن، نماینده آسیا رفت، توانست مقتدرانه این حریف را شکست دهد و آخرین تیمی لقب بگیرد که به جام جهانی ۲۰۲۴ صعود کرده است.

۴۳ ۴۳


RSS
ماخذ: خبر آنلاین
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.