جایگزین مواد قندی برای سالمندان چیست؟

خبرگزای آریا- سالمندان مصرف خشکبار شیرین مانند توت خشک و خرما را جایگزین مواد قندی کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا،  کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان یزد توصیه کرد: یکی از نکات مهم در تغذیه سالمندان استفاده کمتر از برخی از مواد غذایی است که عمدتا در گروه متفرقه قرار می گیرد. گروه متفرقه در هرم غذایی دسته ای ازغذاها هستند که بعضی از آنها مانند قندها و چربی ها در سنین سالمندی می توانند مشکلات جدی برای این افراد ایجاد کنند.
یوسف نقیایی ادامه داد: افراد با افزایش سن زودتر دچار اختلالات قند مانند ابتلا به دیابت و چربی (ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی) می شوند خصوصا در زنان سالمند که بعد از یائسگی بیماری قلبی عروقی در آنها افزایش می یابد.
وی تصریح کرد: توصیه کلی در این خصوص به حداقل رساندن مصرف قندها و شیرینی ها از جمله نبات، شیرینی های سنتی و مواد غذایی بسیار شیرین مانند نوشابه و جایگزین کردن آنها با مواد قندی سالم تر مانند انواع خشکبار شیرین مثل توت و خرما است.
وی همچنین توصیه کرد: افراد سالمند مصرف مواد چرب و روغن ها را به حداقل برسانند چرا که حتی مصرف روغن های سالم نیز می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی و یا سایر اختلالات مربوط به چربی شود.
این کارشناس تغذیه به مصرف نمک به عنوان یک مبحث مهم در میان سالمندان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه افزایش سن احتمال بروز فشار خون بالا را افزایش می دهد باید توجه ویژه ای به دریافت نمک و غذاهای شور داشت.
وی اضافه کرد: غذاهای شور شامل شورها، غذاهای کنسروی و فرآورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس هستند چرا که این مواد غذایی بطور ناخواسته مقدار زیادی نمک را به فرد می رسانند.
نقیایی خاطرنشان کرد: در سالمندان به علت وجود مشکلات دندانی که برای آنها بروز می کند معمولا در مصرف غذاهای سفت دچار مشکل می شوند  بنابراین لازم است توجه ویژه ای به دریافت مواد غذایی کافی برای این افراد صورت پذیرد به طوری که استفاده از برخی جانشین های غذایی نرم مانند سیب زمینی یا پوره سبزیجات و سوپ می تواند این مشکل را مرتفع کند. ضمن اینکه در تهیه این غذاها باید از مواد اولیه مناسب استفاده شود.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.