جایگزینی شربت به جای نوشابه در حج

جایگزینی شربت به جای نوشابه در حج

 رییس ستاد عملیات مرکزپزشکی حج وزیارت از اجرای آزمایشی طرح جایگزینی شربت و آبمیوه‌های طبیعی در کاروان مرکز پزشکی به جای نوشابه‌های گازدار خبر داد.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، دکتر ولیددنده از اجرای آزمایشی طرح جایگزینی شربت و آبمیوه‌های طبیعی در کاروان مرکز پزشکی به جای نوشابه‌های گازدار خبرداد و گفت: با اجرای این طرح در سال گذشته و امسال موفق به کاهش ۹۰ درصدی مصرف نوشابه در کاروان مرکز پزشکی حج و زیارت شدیم که اجرای این طرح تنها با خرید دو دستگاه شربت‌ساز و نصب آن در سالن تغذیه انجام شد.

معاون حج و عمره مرکزپزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با اشاره به مصرف بی‌رویه نوشابه‌های گازدار درایام حج توسط زائران گفت: یکی از بزرگترین دغدغه‌های اجرای آزمایشی طرح جایگزینی شربت و آبمیوه‌های طبیعی در کاروان مرکز پزشکی به جای نوشابه‌های گازدار استفاده بی‌رویه زائران از نوشابه‌های گازدار در ایام حج است که با توجه به سن بالای برخی زائران و آثار منفی نوشابه‌های گازدار، موجب تشدید برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون می‌شد و مشکلات فراوانی را برای زائر در ایام حج پدید می‌آورد.

دنده‌بر تصریح‌کرد: مصرف نوشابه موجب بروز یبوست، حساسیت و زودرنجی، تشدید رفلاکس، سوءهاضمه و مشکلات تنفسی و گوارشی نیز می‌شود که با جایگزینی آن با آبمیوه‌های طبیعی یا برخی شربت‌های سنتی مانند خاکشیر، اسفرزه و.. حتی می‌توان در درمان برخی بیماری‌ها و مشکلات گوارشی زائران در حین سفر نیز کمک کرد.

وی افزود: به کاروان‌های دیگر نیز توصیه می‌کنیم که با اجرای این طرح گام موثری در حفظ سلامت زائران بردارند و همچنین به پزشکان کاروان نیز توصیه می‌شود که به طور دائم اثرات منفی حاصل از نوشابه‌های گازدار را به بیماران توضیح و ابلاغ کنند.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.