جذب ۱٫۲ میلیارد دلار سرمایه جدید خارجی

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام ورود ۱٫۲ میلیارد دلار سرمایه جدید خارجی به کشور در سال جاری گفت: تا پایان امسال ۶٫۵ میلیارد دلار پروژه مصوب خواهد شد.

به گزارش مهر، بهروز علیشیری صبح امروز در یک نشست خبری با تشریح جدیدترین برنامه های جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور گفت: روند جذب سرمایه خارجی در ۶ سال اخیر دارای روند افزایشی بوده و از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار درسال ۸۶ به ۴ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار با ۱۴۱ درصد رشد در سال ۹۰ رسیده است.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری خارجی اظهار داشت: آمار ورودی سرمایه گذاری خارجی ورودی کشور در سال جاری یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون دلار بوده که البته این آمار برای مدت گذشته از سال جاری به صورت مقدماتی است.

علیشیری با اعلام اینکه حدود ۱۶میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی از سال ۸۶ تا ۹۱ در کشور جذب شده است، افزود: روند آمارهای مصوب سرمایه گذاری خارجی طی سال های گذشته افزایشی بوده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: در سال جاری تاکنون جدود ۳ میلیارد دلار پروژه مصوب سرمایه گذاری خارجی داشتیم و برآورد می شود با حفظ همین شرایط تا پایان سال این میزان به ۶٫۵ میلیارد دلار بالغ شود.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۷ تا ۹۱حدود ۱۶٫۸ میلیارد دلار پروژه مصوب سرمایه گذاری خارجی در کشور داشتیم، رقم جذب سرمایه گذاری خارجی را در همین مدت ۱۴ میلیارد دلار اعلام کرد.

علیشیری ادامه داد: طی سال ۷۶ تا ۸۳ به میزان ۱۰٫۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی در کشور جذب شد که متوسط سالیان آن ۱٫۳ میلیارد دلار بوده است. این میزان در فاصله سال های ۸۴ تا ۹۱ به ۲۱ میلیارد دلار با متوسط سالیان ۲٫۷ میلیارد دلار رسید که نشان دهنده رشد ۱۰۰ درصدی نرخ رشد جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی است.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی با اعلام اینکه به دنبال تثبیت جذب سرمایه خارجی هستیم و هم اکنون رتبه سوم در منطقه به ایران اختصاص دارد، گفت: تاسیس پنجره واحد سرمایه گذاری خارجی در کشور نیز از اولویت ها و برنامه های مهم است.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری هارجی اظهار داشت: مجموع عملیات تجهیز منابع مالی فاینان برای طرح های زیربنایی و توسعه ای کشور تاکنون حدود ۳۱ میلیارد دلار بوده است.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره بهع تاسیس دبیرخانه دائمی بهبود فضای کسب و کار و آغاز به کار آن گفت: هیئت مقررات زدایی یکی از مهم ترین بخش های این دبیرخانه است که تاکنون ۷ مصوبه مختلف در حوزه های وزارت راه، کشاورزی، صنعت، مناطق آزاد و شهرداری ها داشته است.

وی تاکید کرد: در سال گذشته ۲۰ مورد مبادله متون سرمایه گذاری خارجی با کشورها داشتیم که در سال جاری تا به امروز ۱۷ مورد دیگر نیز قطعی شده اند. هم اکنون ۱۰۰ میلیارد دلار پروژه سرمایه گذاری در سیستم فرصت های سرمایه گذاری خارجی در ایران قرار دارد.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.